• +48 533 367 799

Nowe przepisy o pracy w wysokich temperaturach

Pracodawcy będą zobowiązani do utrzymania temperatury w pomieszczeniach pracy na poziomie nieprzekraczającym 28°C.

Nowe przepisy o pracy w wysokich temperaturach

Pracodawcy będą zobowiązani do utrzymania odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy oraz będą musieli zastosować dodatkowe środki ochrony, takie jak klimatyzacja czy wentylacja. W przypadku ekstremalnych upałów praca musi zostać wstrzymana. Przepisy mają wejść w życie 1 czerwca 2025 r.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w którym znalazły się nowe rozwiązania dotyczące zapewnienia odpowiednich warunków pracy w czasie upałów. Zgodnie z projektem pracodawcy będą zobowiązani do utrzymania temperatury w pomieszczeniach pracy na poziomie nieprzekraczającym 28°C dla prac o niskim i umiarkowanym tempie metabolizmu i w pomieszczeniach biurowych. W przypadku przekroczenia tego progu firmy będą zobowiązane do zastosowania dodatkowych środków ochrony zbiorowej, takich jak wentylacja czy klimatyzacja. Wśród zalecanych rozwiązań jest też stosowanie wentylacji mechanicznej lub indywidualnej na stanowisku pracy, zainstalowanie rolet wewnętrznych, żaluzji lub innych systemów ochrony przeciwsłonecznej jak np. folia odblaskowa na oknach.

W celu zapewnienia odpowiednich warunków pracy w czasie upałów projekt wprowadza możliwość stosowania elastycznych form organizacji pracy, takich jak praca zdalna, system zmianowy czy skrócenie czasu pracy. W przypadku przekroczenia 35°C w pomieszczeniu praca wykonywana w tym miejscu musi zostać wstrzymana.

W ocenie skutków regulacji wskazano, że wejście tych przepisów spowoduje skutki finansowe. – Skutki te polegać będą na obowiązku pokrycia dodatkowych kosztów, które muszą ponieść pracodawcy, w tym pracodawcy sektora publicznego, w związku z koniecznością zapewnienia rozwiązań technicznych bądź organizacyjnych zabezpieczających pracowników przed pracą w nadmiernej temperaturze. Ze względu na różnorodność obecnie stosowanych przez pracodawców sektora publicznego rozwiązań zapewniających komfort pracy pracowników nie jest możliwe oszacowanie tych kosztów dla budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego – wyjaśniono.

Czytaj także: Praca jesienią i zimą a obowiązki pracodawcy

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka