
Współpraca z dużymi kontrahentami jest fundamentem działalności wielu mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, stanowiąc często o ich finansowej stabilności. Z najnowszego badania Krajowego Rejestru Długów wynika, że choć relacje te są powszechne i w większości oceniane pozytywnie, to niosą ze sobą także szereg wyzwań, takich jak nadmierny formalizm czy problemy z terminowością płatności.
Badanie "Relacje asymetryczne w biznesie" przeprowadzone w czerwcu przez TGM Research na zlecenie KRD objęło 519 przedstawicieli MŚP. Ujawniło ono, że 92% średnich firm, 75% małych i 52% mikroprzedsiębiorstw współpracuje z dużymi kontrahentami. Co więcej, 72% właścicieli MŚP postrzega taką kooperację jako korzystną.
Jak podkreśla Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów, dla wielu MŚP współpraca z dużymi firmami ma kluczowe znaczenie finansowe. Dla jednej trzeciej badanych przedsiębiorstw generuje ona od 31% do 60% obrotów, a dla co szóstej firmy stanowi ponad 60% przychodów. To sprawia, że więksi partnerzy są często niezastąpieni dla utrzymania płynności i dalszego rozwoju.
Najczęściej MŚP występują w roli dostawców produktów lub usług dla dużych podmiotów (50% firm). Co piąte MŚP jest zleceniodawcą dla większego partnera, a co czwarte łączy obie te role, dopasowując się do specyfiki kontraktów i warunków rynkowych.
Mimo dominującego pozytywnego odbioru (82% firm dobrze ocenia współpracę), badanie wskazuje na szereg barier. Tylko 11% firm uznaje relacje za "zdecydowanie partnerskie", a 17% ocenia je jako "całkowicie niepartnerskie". 26% firm ma trudności z jednoznaczną oceną. Wśród przyczyn zakończenia lub rezygnacji ze współpracy z dużymi kontrahentami MŚP wymieniają m.in. brak mocy przerobowych, niską opłacalność, zbyt sformalizowane procedury oraz opóźnione płatności. Aż 28% przedsiębiorstw nigdy nie podjęło takiej współpracy, a 19% zakończyło ją.
Mimo tych wyzwań przyszłość współpracy MŚP z dużymi firmami rysuje się w optymistycznych barwach. 28% firm "zdecydowanie" chciałoby nawiązać takie relacje w przyszłości, a kolejne 39% odpowiada "raczej tak". KRD interpretuje to jako dowód, że dla wielu MŚP nawiązanie kontaktu z dużym podmiotem to często konieczność narzucona przez realia rynku, zwłaszcza w warunkach dużej konkurencji i ograniczonego popytu, a stabilny, duży kontrahent daje szansę na utrzymanie płynności i rozwój w trudnym otoczeniu biznesowym.
fot. freepik.com
oprac. /kp/