• +48 533 367 799

Wezwanie pracownika do służby w WOT. Jakie prawa i obowiązki ma pracodawca?

Firma nie jest zobowiązana do wypłaty wynagrodzenia za okres nieobecności w pracy z tego powodu – pracownik otrzymuje wówczas urlop bezpłatny.

Wezwanie pracownika do służby w WOT. Jakie prawa i obowiązki ma pracodawca?

W nocy z wtorku na środę polska przestrzeń powietrzna została naruszona przez rosyjskie drony podczas ataku na Ukrainę – poinformowało Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. W związku z tym wprowadzono alert gotowości dla Wojsk Obrony Terytorialnej. Oznacza to możliwość wezwania żołnierzy WOT do natychmiastowego stawiennictwa w jednostkach. Dla wielu pracodawców to sytuacja, w której muszą wiedzieć, jak reagować i jakie mają obowiązki wobec pracowników pełniących służbę. Kiedy jeszcze może to nastąpić?

Zgodnie z komunikatem Wojska Polskiego pracodawca otrzymuje od dowódcy jednostki wojskowej oficjalną informację o wezwaniu swojego pracownika – żołnierza WOT. Pismo zawiera klauzulę potwierdzającą okres pełnienia terytorialnej służby wojskowej. Co ważne, w przypadku wezwania w trybie natychmiastowym nie zawsze znany jest termin zakończenia służby.

Pracodawca ma obowiązek umożliwić pracownikowi stawienie się w jednostce wojskowej w wyznaczonym czasie. Nie jest jednak zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia za okres nieobecności w pracy z tego powodu – pracownik otrzymuje wówczas urlop bezpłatny.

Przepisy przewidują trzy główne powody natychmiastowego stawiennictwa żołnierzy WOT. Są to: sprawdzenie gotowości mobilizacyjnej i bojowej jednostek, udział w działaniach kryzysowych, takich jak zwalczanie klęsk żywiołowych, akcje ratunkowe czy oczyszczanie terenów z materiałów wybuchowych oraz przeciwdziałanie zagrożeniu bezpieczeństwa państwa i wsparcie Sił Zbrojnych w tym zakresie.

Dla pracodawców oznacza to konieczność elastycznego podejścia do obecności pracowników pełniących służbę w WOT. Choć wezwania do natychmiastowego stawiennictwa mają charakter wyjątkowy, warto być świadomym procedur i obowiązków, by uniknąć problemów organizacyjnych w firmie.

fot. arch. red.
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka