• +48 533 367 799

Firmy nie rezygnują ze świątecznych benefitów mimo spowolnienia gospodarczego

Co piąty pracodawca deklaruje przeznaczenie od 501 do 1000 zł na aktywności świąteczne na jedną osobę.

Firmy nie rezygnują ze świątecznych benefitów mimo spowolnienia gospodarczego

Pomimo trwającego spowolnienia gospodarczego polscy pracodawcy wydają się nie rezygnować z inwestycji w relacje ze swoimi pracownikami, zwłaszcza w kontekście zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. 2025 r. przyniósł firmom szereg wyzwań, takich jak rosnące koszty prowadzenia działalności, presja płacowa, niepewność geopolityczna czy wciąż odczuwalne skutki inflacji. Wbrew pozorom, że pierwsze cięcia mogłyby dotknąć benefitów i kosztów miękkich, dane z ankiety Better Workplace sugerują, że organizacje wciąż stawiają na budowanie relacji poprzez świąteczne tradycje.

Z badania wynika, że co piąty pracodawca deklaruje przeznaczenie od 501 do 1000 zł na aktywności świąteczne na jedną osobę. Całkowita kwota uwzględnia różne elementy, takie jak premie świąteczne, bony, vouchery, upominki u organizację wigilii firmowej. 27% firm przyznało, że wydatki te jeszcze nie zostały zaplanowane. Po 20% przedsiębiorstw planuje wydać 101-300 zł lub 501-1000 zł w przeliczeniu na pracownika, a 15% – ponad 1000 zł

Zdecydowana większość, bo 88% ankietowanych firm, deklaruje, że celebruje Boże Narodzenie jako organizacja. Najpopularniejszą formą pozostają firmowe spotkania, najczęściej nazywane wigilią firmową, na które decyduje się 78% z nich. Na drugim miejscu pod względem popularności plasują się paczki świąteczne praktykowane przez 46% pracodawców, a następnie premie świąteczne oferowane przez 40%. Ponadto jedna firma na dziesięć ofiarowuje pracownikom karty przedpłacone.

Pracodawcy są mocno przekonani o pozytywnym wpływie celebracji na satysfakcję pracowników. Niemal trzy czwarte ankietowanych zgadza się ze stwierdzeniem, że prezenty budują poczucie docenienia, a 70% procent uważa, że regularne wręczanie upominków sprzyja budowaniu lojalności. Znajduje to potwierdzenie w zewnętrznych badaniach, m.in. w badaniu Pracuj.pl z 2024 r., gdzie 72% użytkowników serwisu uznało spotkania świąteczne za ważną formę integracji. Podobne trendy obserwuje się za granicą, gdzie w ubiegłorocznym badaniu firmy Snappy 79% ankietowanych czuło się osobiście docenionych po otrzymaniu prezentu świątecznego, a 54% chętniej pozostawało w firmie, która konsekwentnie wyraża wdzięczność poprzez takie gesty. Co więcej, 63% badanych pracowników zadeklarowało wzrost satysfakcji z pracy po otrzymaniu przemyślanego upominku, a dla 38% ten wzrost utrzymywał się od trzech do sześciu miesięcy.

Agnieszka Sopel, menadżer ds. benefitów i zaangażowania w Better Workplace, komentuje, że pomimo trendów związanych z automatyzacją i optymalizacją procesów kluczowe pozostają relacje międzyludzkie. – Dane pokazują jasno, że pracownicy potrzebują nie tylko efektywnej komunikacji czy jasnych celów, ale też sygnałów, że są po prostu ważni. Świąteczny prezent to właśnie taki sygnał. Pracownik, który czuje się doceniony, jest bardziej zaangażowany, lojalny i skłonny do budowania wspólnego sukcesu. To nie przypadek, że firmy, które inwestują w dobre relacje, mają często niższą rotację i lepsze wyniki zespołowe – zaznacza ekspertka.

Jeśli chodzi o same prezenty, prawie połowa ankietowanych firm przeznaczy na ten cel 101-200 zł, podczas gdy po 23% zadeklarowało 51-100 zł lub 201-500 zł. W paczkach od pracodawców dominują przede wszystkim produkty spożywcze, takie jak miód, pierniki, czekolada czy przetwory, które oferuje 88% przedsiębiorstw. Co piąty pracodawca dodaje do zestawu również alkohol czy gadżety firmowe. 82% firm przekazuje prezenty pracownikom osobiście, a w przypadku 18% – za pomocą kuriera.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka