• +48 533 367 799

Większość pracowników wróciłaby do poprzedniej firmy

Wyczerpanie możliwości rozwoju w obecnej pracy ma największy wpływ na decyzję o odejściu pracowników – niektórzy pracodawcy nie zaspokajają aspiracji i ambicji części podwładnych.

Większość pracowników wróciłaby do poprzedniej firmy

Aż 75% ankietowanych w badaniu "Candidate Pulse" zrealizowanym przez Michael Page co najmniej raz w życiu porzuciło swoje stanowisko. Niemal co drugi z nich przyznał, że w ciągu swojej kariery przynajmniej raz zdarzyło mu się zostawić dotychczasową pracę, nie mając zagwarantowanego nowego miejsca zatrudnienia.

Z jakich powodów respondenci najczęściej odchodzili z pracy? Dla 41% przyczyną rezygnacji była chęć poszerzenia zakresu obowiązków i przyspieszenie rozwoju kariery. 31% poszukiwało zmiany – nowego stanowiska, ścieżki kariery lub branży. Ok. 20% pytanych jako istotne czynniki skłaniające do odejścia wymieniło: chęć otrzymania lepszego wynagrodzenia i benefitów, niezgodność wyznawanych przez firmę wartości oraz powody osobiste. Nowe obowiązki są ważniejszym czynnikiem dla mężczyzn niż dla kobiet (45% vs 37%). Z kolei więcej kobiet (25%) niż mężczyzn (17%) rezygnuje z zatrudnienia z przyczyn osobistych jak przeprowadzka czy sprawy rodzinne.

– Kluczowym wnioskiem z naszych badań jest fakt, że wyczerpanie możliwości rozwoju w obecnej pracy ma największy wpływ na decyzję o odejściu pracowników. Niektórzy pracodawcy po prostu nie zaspokajają aspiracji i ambicji części podwładnych. Aby zapobiec odejściu tych członków zespołu, firmy mogą im zaoferować przyspieszenie rozwoju kariery i zwiększenie pakietu wynagrodzeń. Jeśli jednak pracownik chce zmienić branżę lub opuścić firmę z powodów osobistych, niewiele można zrobić, by go zatrzymać – komentuje Sławomir Jędrzejczak, starszy konsultant firmy Michael Page.

22% ankietowanych stwierdziło, że porzuciło pracę i później tego żałowało. Wśród tej grupy 47% przyznało, że nowa firma nie spełniła ich oczekiwań, a 19% tęskniło za dawnymi współpracownikami. Młodszym ankietowanym najczęściej brakowało dawnych kolegów i koleżanek – dla jednego na trzech kandydatów był to najważniejszy czynnik. Starsi respondenci oceniają tę kwestię inaczej – dla ponad połowy osób w wieku ponad 49 lat problemem były niespełnione oczekiwania wobec nowego pracodawcy.

– Nasze dane potwierdzają, że zmiana pracy w każdym przypadku niesie za sobą ryzyko i nie zawsze okazuje się korzystna. Dodatkowo nie doceniamy czynnika ludzkiego w pracy. Członkowie zespołu często tworzą między sobą bliskie relacje. Zdarza się, że nawet osoby, które nie żałują odejścia z organizacji, tęsknią za swoimi byłymi współpracownikami – mówi Sławomir Jędrzejczak.

Aż 70% respondentów stwierdziło, że przyjęło propozycję pracy od dawnego pracodawcy lub zrobiłoby to, gdyby pojawiła się taka możliwość. Tylko nieznaczna liczba badanych uznała przyjęcie poprzedniego stanowiska za błąd. Nieco ponad połowa uważa, że w ostatecznym rozrachunku powrót opłaca się obu stronom. Jednak ponad 3/4 ankietowanych przyznało, że nigdy nie słyszało o programach skierowanych do byłych zatrudnionych.

– To wyraźny sygnał, że firmy muszą włożyć więcej wysiłku w promowanie inicjatyw sprzyjających utrzymaniu kontaktu z odchodzącymi pracownikami. Pracodawcy powinni także pamiętać o tym, by stale doskonalić swoją kulturę organizacyjną, ponieważ dla 78% respondentów jest to kluczowy czynnik wpływający na decyzję o powrocie. Nic dziwnego, że w czasach niepewności i braku stabilizacji kształtowanie relacji pomiędzy pracodawcą a zespołem jest szczególnie istotne. Byli pracownicy to potencjalnie ogromna pula talentów dostępna dla firm starających się wypełnić luki kadrowe. Dlatego organizacje powinny wiedzieć, jak skutecznie zachęcić ich do powrotu na pokład – podsumowuje Sławomir Jędrzejczak.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka