• +48 533 367 799

Dzień Szefa. Jaki powinien być współczesny dobry manager?

Choć do zadań szefa należy nadzór nad działaniami zespołu, powodzenie projektu czy pracy, to jego praca nie powinna opierać się tylko na tym.

Dzień Szefa. Jaki powinien być współczesny dobry manager?

16 października obchodzony jest Dzień Szefa. Święto wywodzi się z USA. W 1958 r. Patricia Bays Haroski, sekretarka z firmy ubezpieczeniowej w Illinois, zarejestrowała je w Amerykańskiej Izbie Handlowej na cześć swojego przełożonego. Argumentowała to chęcią poprawy relacji między menedżerami a pracownikami oraz wyrażenia uznania dla swojego szefa, który ciężko pracował i wiele poświęcił dla firmy. Przełożonym tym był jej ojciec, a 16 października był dniem jego urodzin. W 1962 r. gubernator stanu Illinois Otto Kerner uznał Dzień Szefa za oficjalne święto narodowe.

Czym powinien charakteryzować się współczesny dobry manager? W badaniu Manpower „Raport trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy” respondenci zostali zapytani o to, co ich demotywuje w obecnym miejscu pracy. W czołówce czynników najbardziej obniżających motywację znalazły się zbyt niskie zarobki (44%), ale także niewłaściwy i nieumiejętny styl zarządzania przez przełożonego (35%) oraz niewykorzystanie umiejętności i talentów pracowników zespołu (30%). Demotywujące jest także nierówne traktowanie pracowników (27%) oraz brak wyzwań, rutyna (27%). Jak wskazują eksperci, managerowie powinni więc zwrócić uwagę na to, czy talenty w ich zespole realizują swoje cele przy wykorzystaniu ich zdolności oraz predyspozycji. Ważny jest także odpowiednio zebrany feedback.

– Kultura oparta za zaufaniu i konstruktywnym feedbacku jest niezwykle istotna w kontekście efektywnego zarządzania zespołem. Stworzenie przez kadrę zarządzającą bezpiecznej przestrzeni, w której każdy członek zespołu może wyrazić swoją konstruktywną opinie, wpływa korzystnie na usprawnienie procesów wewnątrz organizacji jak i relacji. Jeśli manager nie jest otwarty na przyjmowanie feedbacku od swoich pracowników, nie będzie w stanie pracować nad obszarami do usprawnień, co z kolei spowoduje narastającą frustrację w zespole i spadek motywacji oraz wyników pracy. Należy jednak pamiętać o tym, że feedback powinien być przekazywany oraz przyjmowany w odpowiedni sposób – wskazuje Anna Tietianiec, Permanent Placement Business Manager w Manpower. – Wyzwaniem, z jakim aktualnie często mierzą się managerowie, jest praca zdalna. Wymaga ona nieco innego podejścia, dostosowania odpowiedniej formy komunikacji, zmiany narzędzi kontroli etc. Zmieniły się również oczekiwania pracowników. Kluczowym oczekiwaniem, z jakim obecnie się spotykamy, jest elastyczność w doborze miejsca i czasu pracy. Ważną rolą managera jest znalezienie odpowiedniego balansu, który da pracownikom możliwość pewnej elastyczności, ale nie może ona wpływać negatywnie na pracę zespołu – dodaje ekspertka.

Choć do zadań szefa należy nadzór nad działaniami zespołu, powodzenie projektu czy pracy, to jego praca nie powinna opierać się tylko na tym. – Lider powinien wspierać swoich pracowników, być dla nich autorytetem, ale też wsparciem, zwłaszcza w momentach większych wyzwań. Ważne, aby członkowie zespołu, nie bali się zwracać o pomoc. Rolą managera jest również monitorowanie zaangażowania członków zespołu i często wsparcie w odnalezieniu wiary w siebie, zespół czy dany projekt. Odpowiednie motywowanie pracowników stymuluje ich do osiągnięcia lepszych efektów pracy, wpływając pozytywnie na wyniki zespołu, a w szerszym ujęciu – całej organizacji. Rozwijanie członków zespołu to także ważna kompetencja lidera, która wpływa na wzrost wiedzy i umiejętności w zespole. Możliwości rozwoju są też ważnym elementem budowania zaangażowania. Nie należy też zapominać o budowaniu sukcesji – radzi Anna Tietianiec.

Manager kierujący zespołem powinien słuchać potrzeb zespołu, brać także pod uwagę ich preferencje modelu pracy. Jak pokazuje wspomniana publikacja Manpower, dla co piątego pracownika powodem odejścia będzie brak dopasowania obowiązków do roli oraz zainteresowań, a dla co ósmego zła atmosfera w zespole. – Jednym z kluczowych zadań managerskich jest budowa poczucia stabilności i bezpieczeństwa. To manager w dużej mierze odpowiada za atmosferę, która zaniedbana bądź toksyczna często staje się motywatorem do zmiany pracy. Ważna jest również więź, jaką lider buduje z zespołem oraz indywidualnie z każdym pracownikiem, dlatego jedną z kluczowych umiejętności kierowniczych jest umiejętność słuchania i obserwacji. Dobry manager jest w stanie dostrzec potencjał w swoich pracownikach i dostosować zakres ich odpowiedzialności do ich kompetencji i zainteresowań. Wykonując pracę, która daje nam satysfakcję, działamy efektywnie, dlatego ważne jest indywidualne podejście do każdego pracownika – podsumowuje ekspertka.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka