• +48 533 367 799

Połowa pracowników nie czuje się doceniana

Prawie 3/4 respondentów zdaje sobie sprawę z wartości swojego wkładu w sukcesy firmy.

Połowa pracowników nie czuje się doceniana

Docenianie stało się bardzo ważną częścią motywowania pracowników, a co za tym idzie – budowania ich zaangażowania. Według raportu Enpulse „Zaangażowanie 2023” 72% Polaków deklaruje, że wyrażenie uznania na temat ich pracy przez bezpośredniego przełożonego jest dla nich ważne. Jednak raport „Czy czujesz się doceniany?” pokazuje, że ponad 50% pracowników nie czuje się docenianych przez szefa.

Z czego może to wynikać? – Myślę, że możemy to łączyć bezpośrednio z kurczącymi się zasobami samych menedżerów, którzy zwyczajnie mają coraz mniej siły na realizacje swoich podstawowych zadań, a przecież do nich należy inspirowanie, przekazywanie feedbacku czy właśnie docenianie. Menadżerowie w ostatnich latach musieli przeprowadzać swoich pracowników przez pandemię i jej następstwa, stawiając czoła sytuacjom, które wymagały od nich przywództwa pełnego empatii, a jednocześnie radzenia sobie z rosnącymi wymaganiami przy potencjalnie mniejszych zasobach. Wszystko przy rosnących wymaganiach i niewielkim uznaniu dla ich wysiłków. Ta niemożliwa do utrzymania sytuacja sprawiła, że wielu menadżerów borykało się z trudnościami. Tym największym jest wypalenie zawodowe liderów – tłumaczy Maja Gojtowska, konsultantka procesów HR, autorka bloga HR-owego Gojtowska.com.

72% respondentów zdaje sobie sprawę z wartości swojego wkładu w sukcesy firmy, a 53% z nich wskazuje uznawanie pracy jako kluczowy element motywacyjny. Jednocześnie połowa z nich nie doświadcza tego w wystarczającym stopniu. Zdaniem ekspertów to właśnie ta luka stanowi istotne wyzwanie, które wymaga natychmiastowych działań. Preferowane przez pracowników formy uznania, takie jak premie finansowe, często nie są im dostarczane, a żadnej formy uznania nie doświadcza w pracy 1/3 pytanych.

– Praca hybrydowa i mniejszy kontakt w realu być może jest przyczyną spadku ilości pracowników, którzy czują, że są doceniani. Łatwiej okazać emocje i zadowolenie w realu niż poprzez ekran komputera. A jeśli wyraźnie czują docenienie i zadowolenie ze strony pracodawcy, to są bardziej zaangażowani. W sumie nie wymaga to specjalnych nakładów finansowych, ale czasem pracodawcy o tym zapominają – komentuje Emilia Bartosiewicz Brożyna, redaktor naczelna portalu biznesowego LadyBusiness.pl.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka