• +48 533 367 799

Polacy najbardziej ufają strażakom i medykom

Najmniej pozytywnych odpowiedzi otrzymał influencer, którego darzy zaufaniem 12,2% ankietowanych.

Polacy najbardziej ufają strażakom i medykom

Strażacy i pracownicy ochrony zdrowia cieszą się największym poważaniem polskiego społeczeństwa. Na końcu rankingu znaleźli się z kolei influcencerzy i politycy.

– Polskie społeczeństwo kolejny rok z rzędu okazało się stabilne w swoich ocenach, zarówno jeśli chodzi o najbardziej, jak i najmniej poważane zawody. Śmiało można powiedzieć, że cała pierwsza szóstka zawodów powtórzyła tak samo dobry wynik, co w 2023 r., praktycznie zachowując swoje dotychczasowe pozycje – podkreśla SW Research, które przygotowało "Ranking prestiżu zawodów i specjalności".

Pierwsze miejsce zajęli strażacy, których dużym i bardzo dużym zaufaniem darzy 84% pytanych. Liderem rankingu zawód ten jest od początku badania w 2021 r. Drugie miejsce po raz kolejny zdobyli ratownicy medyczni, którym ufa 82,6% respondentów, a trzecie lekarze – 75,5%. Kolejne są takie zawody jak pielęgniarka (75,2%), farmaceuta/aptekarz (68,7%), profesor uniwersytetu (68,1%), górnik (61,8%), inżynier pracujący w fabryce (61,7%), robotnik wykwalifikowany (61%) i szewc (60%).

Natomiast jeśli chodzi o profesje najgorzej ocenione przez Polaków pod względem prestiżu, najmniej pozytywnych odpowiedzi otrzymał influencer, którego darzy zaufaniem 12,2% ankietowanych. Kolejny jest youtuber (12,9%) i działacz partii politycznej (14,4%). Niskie miejsca zajęli też: poseł na Sejm (19,7%), rekruter/HR-owiec (23,7%), trener biznesu/coach (24%), radny gminny (24,8%), pracownik infolinii/call-center (24,8%), ksiądz (25,2%) i minister (25,5%).

– "Ranking prestiżu zawodów i specjalności" to więcej niż tylko zestawienie poszczególnych profesji. Z socjologicznego punktu widzenia każda profesja niesie za sobą tzw. rolę społeczną – zestaw spójnych wartości i społecznych oczekiwań. Dobór zawodów w rankingu – znamy te zawody z własnych z życia codziennego, własnych doświadczeń lub przekazu medialnego – pozwala na sprawne zestawienie: z jednej strony idealnych oczekiwań co do danej profesji, z drugiej zaś – faktycznego obrazu wyłaniającego się z naszych obserwacji – tłumaczy Piotr Zimolzak, wiceprezes agencji SW Research.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka