Dla 3/4 przedstawicieli pokolenia Z komfort pracy jest priorytetem. Czego oczekują? Przede wszystkim odpowiedniego wynagrodzenia, dobrej atmosfery, możliwości rozwoju i uznania za swoją pracę. Wskazują oni, że właśnie tego często brakuje w polskich firmach.
– Pokolenie Z ma coraz większy wpływ na to jak kształtuje się podejście do pracowników w Polsce – nic dziwnego, z roku na rok stanowią coraz większy odsetek rąk do pracy. Rozpoczynające swoją karierę zawodową "zetki" już dziś wnoszą do organizacji powiew świeżości – nowoczesne wartości i innowacyjne podejście do kariery. Właśnie dlatego warto przyjrzeć się uważnie temu, czego chcą dziś młodzi ludzie – jakie są ich oczekiwania od pracodawców, czego potrzebują by zaangażować się w wykonywane obowiązki i co wpływa na ich motywację – podkreśla Magda Pietkiewicz, ekspert od rynku pracy oraz twórczyni platformy Enpulse.
Z badania w ramach projektu „Work War Z” zainicjowanego przez platformę Enpulse wynika, że ponad połowa osób urodzonych po 1995 r. nie czuje się gotowa do rozpoczęcia kariery. Chętnie jednak zdobywają oni doświadczenie praktyczne – 60% studiujących przedstawicieli tej grupy wiekowej już pracuje. – Duża część osób do 30. roku życia "gniazduje", czyli mieszka w swoimi rodzinnym domu, co sprawia, że nie boi się więc eksperymentować z miejscem zatrudnienia. Nie mają tego wewnętrznego "przymusu ekonomicznego" jak my kiedyś – głosu, który mówi "mam mieszkanie, żonę lub męża i dzieci na utrzymaniu, muszę na to wszystko zarobić i trzymać się pracy póki ją mam" – wyjaśnia ekspertka. – Aby zatrzymać zetkę w organizacji, przełożeni muszą być otwarci i gotowi do udzielania wsparcia w trudnych sytuacjach. Jeśli zaniedbamy ten element, ciężko będzie im zatrzymać młodego człowieka, który szuka własnego miejsca na rynku pracy – wskazuje Magda Pietkiewicz.
A jaki zdaniem młodych pracowników jest idealny szef? Według 40% respondentów to taki, który jest dostępny, zawsze gotowy pomóc i wspiera rozwój swoich podwładnych. Prawie 20% pytanych wskazało, że kluczowe są jasno określone oczekiwania – szef powinien precyzyjnie przekazywać zadania i oczekiwać konkretów. Jak podkreśla Magda Pietkiewicz, duża część młodych ludzi chce, aby ich szefowie dawali im autonomię, a kiedy to konieczne, przekazywali konstruktywną krytykę. – Dla nich szef ma być wzorem i partnerem jednocześnie. Nic dziwnego, pokolenie Z wychowało się w duchu rodzicielstwa bliskości, w którym kluczowe jest budowanie relacji z dzieckiem. Dla "zetek" naturalne jest więc, że ktoś w roli autorytetu, szef, powinien nie tylko wymagać, lecz także, a może przede wszystkim, dbać o ich rozwój i dobre samopoczucie, unikając "twardych" narzędzi wychowawczych – tłumaczy ekspertka.
Badanie wykazało, że głównymi czynnikami wpływającymi na zaangażowanie młodych pracowników są: wynagrodzenie (60%), atmosfera w pracy (28%), możliwość rozwoju (23%) oraz poczucie docenienia (16%). – Często mówi się, że Polacy są nadmiernie obciążeni pracą – liczne badania pokazują jednak, że nie idzie to w parze z efektywnością. Jednym z kluczowych wyzwań przed jakimi stają dzisiaj pracodawcy jest więc odpowiednie zarządzanie zaangażowaniem, a w efekcie poprawa wydajności. Biorąc pod uwagę, że "zetki" stanowią coraz większy odsetek ludzi pracujących, kluczowe staje się zrozumienie oczekiwań pokolenia Z i odpowiednie dostosowania środowiska zawodowego do ich potrzeb. To droga do zbudowania trwałego zaangażowania wśród młodych pracowników, co w dłuższej perspektywie pozytywnie wpłynie na efektywność i stabilność zespołów – podsumowuje Magda Pietkiewicz.
Czytaj także: Polska na 18. miejscu. Aktywność zawodowa młodych w UE
fot.
oprac. /kp/