• +48 533 367 799

Zaufanie fundamentem biznesu. Firmy odrzucają niewiarygodnych partnerów

Według 73% przedsiębiorców z sektora MŚP dobra reputacja ma bezpośredni wpływ na skuteczniejsze pozyskiwanie nowych klientów.

Zaufanie fundamentem biznesu. Firmy odrzucają niewiarygodnych partnerów

Zaufanie stanowi absolutną podstawę udanej współpracy biznesowej – takie przekonanie wyraża 78% polskich przedsiębiorców zatrudniających do 250 osób. Co więcej, 65% przyznaje, że w ciągu ostatnich dwóch lat aktywnie zrezygnowało z nawiązania relacji handlowej z partnerami, których reputacja budziła ich poważne wątpliwości. Wynika tak z najnowszego badania Rzetelnej Firmy "Zaufanie w biznesie".

Jak podkreślają autorzy publikacji, polscy przedsiębiorcy nie tylko rozumieją kluczową rolę zaufania w świecie biznesu, ale przede wszystkim "realnie działają w jego obronie". Wyniki wskazują, że według 73% dobra reputacja ma bezpośredni wpływ na skuteczniejsze pozyskiwanie nowych klientów. Ponadto ponad połowa badanych jest zdania, że firmy cieszące się wiarygodnością mają znacznie większe szanse na zatrzymanie w swoich szeregach wartościowych pracowników. Eksperci zwracają uwagę na fakt, że reputacja przestała być jedynie abstrakcyjnym pojęciem i stała się realnym aktywem przedsiębiorstwa.

Sandra Czerwińska z Rzetelnej Firmy wyjaśnia, że firmy, które systematycznie pracują nad swoją reputacją, najczęściej opierają swoje działania na trzech kluczowych filarach. – Po pierwsze transparentność – otwarte komunikowanie celów, wyników finansowych i założeń strategicznych. Po drugie zaangażowanie społeczne – wspieranie lokalnych inicjatyw, projektów edukacyjnych i ekologicznych. Po trzecie etyczne przywództwo – budowanie kultury opartej na uczciwości i odpowiedzialności. Dobrze zarządzana, buduje lojalność klientów, przyciąga wartościowych pracowników i otwiera dostęp do nowych rynków – zaznacza ekspertka i ddaje, że etyka w biznesie jest "opłacalną i długofalową strategią".

Potwierdzeniem wagi reputacji jest również badanie Employer Branding Institute, które wykazało, że 76% przedsiębiorstw deklaruje gotowość do poświęcenia części krótkoterminowych zysków w imię ochrony reputacji swojej marki.

Jednocześnie przytoczone w komunikacie badanie Global Entrepreneurship Monitor 2024 opublikowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wskazuje, że 61% Polaków postrzega prowadzenie własnej działalności gospodarczej jako atrakcyjną formę aktywności zawodowej. Niemniej jednak odsetek osób aktywnie zaangażowanych w rozwój młodych firm w Polsce wynosi 5,8%, co plasuje nas poniżej średniej dla krajów o zbliżonym poziomie rozwoju. Badanie GEM identyfikuje główne czynniki zniechęcające do zakładania własnego biznesu w Polsce, wśród których dominują: rozbudowana biurokracja, nieprzewidywalność przepisów prawnych oraz trudności w pozyskiwaniu niezbędnego finansowania.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka