• +48 533 367 799

Najmłodsi i najstarsi pracownicy doceniają się wzajemnie

Większość badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że firmy, w których znajdują się przedstawiciele różnych pokoleń, mogą osiągać lepsze wyniki.

Najmłodsi i najstarsi pracownicy doceniają się wzajemnie

Osoby z pokolenia Z, czyli urodzone po połowie lat 90., u najstarszych pracowników doceniają doświadczenie, wiedzę i lojalność. Jednocześnie wskazują, że kreatywność czy ambicja to nie są najmocniejsze strony pokolenia "silver".

Badanie "Nowe prawa rekrutacji" portalu pracuj.pl pokazało, że zdaniem 77% ogółu respondentów osoby dopiero wchodzące na rynek mogą sporo uzyskać, jeśli trafią na dobrych, doświadczonych mentorów. Jak wskazano w raporcie, posiadanie starszego i bardziej doświadczonego przewodnika może być kluczowe z wielu powodów, m.in. dzięki przekazywaniu wiedzy zawodowej, a także poprzez zapewnienie wsparcia emocjonalnego i tworzenie pozytywnego środowiska pracy. Również 77% ankietowanych twierdzi, że osoby z każdej generacji mogą wprowadzić coś pozytywnego i unikalnego do środowiska pracy. Zgadza się z tym 74% przedstawicieli pokolenia Z i 83% badanych w przedziale wiekowym 55-65 lat.

Z twierdzeniem, że firmy, w których znajdują się przedstawiciele różnych pokoleń, mogą osiągać lepsze wyniki, zgadza się 68% badanych, przy czym w największej mierze wierzą w to osoby z "silver generation" (83%). Dodatkowo 61% respondentów zgadza się z opinią, że osoby z najstarszego pokolenia pracowników mogą sporo się nauczyć od osób wchodzących na rynek pracy. Sami zainteresowani również w większości zgadzają się z tym stwierdzeniem – taką deklarację składa 60% przedstawicieli pokolenia silver i 63% osób w wieku 18-24 lata.

61% najstarszych pracowników uważa, że pokolenie Z to osoby, które szybko się uczą. 43% twierdzi, że są oni ambitni, 37% docenia ich kreatywność, 23% ocenia najmłodszych jako osoby o elastycznym podejściu, a 21% podkreśla ich innowacyjność. Mimo docenienia kompetencji "zetek" starsza grupa pracowników w małym stopniu jednak określa tę grupę jako pracowitą (11%), posiadającą odpowiednią wiedzę (9%), empatię (9%) czy lojalność (8%).

Jak zauważa Agnieszka Bieniak z Grupy Pracuj, w odpowiedziach starszych pokoleń poza wiarą w kompetencje młodszych pracowników wybrzmiewa także niższy poziom wiary w wartości pokolenia Z, takie jak lojalność czy pracowitość, ale także empatię, wiedzę czy doświadczenie. – Nie powinniśmy jednak czytać tej oceny jako negatywnej, bo brak wiedzy czy doświadczenia wśród młodych wynika przecież bezpośrednio z tego, że wchodzą oni dopiero na rynek pracy. Kwestia lojalności pozostanie sporna, bo "zetki" w przeciwieństwie do ich starszych kolegów rzeczywiście będą zmieniać pracę do momentu, aż znajdą tę najlepszą dla siebie – ocenia ekspertka.

Z kolei najmłodsi pracownicy u najstarszych najbardziej doceniają: doświadczenie (62%), wiedzę (53%), lojalność (37%), opanowanie (33%), empatię (20%) i pracowitość (17%), natomiast nie są najmocniejszymi stronami pokolenia "silver" kreatywność (8%), ambicja (6%.), elastyczność (4%) oraz innowacyjność i szybka nauka (po 3%). Autorzy zwrócili uwagę, że "proporcje są tu niemal wprost odwrotne". Zgodnie z badaniem te różnice pozwalają wysnuć wniosek, iż skrajne pokolenia na rynku pracy są od siebie na tyle odmienne, że "właściwie można je uznać za komplementarne pod kątem tworzenia środowisk pracy".

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka