• +48 533 367 799

Work-life balance najważniejszy dla pracowników

Pracownicy oczekują od firm działań na rzecz równych szans, a 38% nie przyjęłoby pracy, gdyby nie zgadzało się z poglądami kierownictwa w tym zakresie.

Work-life balance najważniejszy dla pracowników

Ponad połowa pracowników bardziej ceni równowagę między życiem prywatnym a zawodowym niż rozwój kariery. Jednocześnie prawie 2/3 Polaków deklaruje ambitne podejście do swojej pracy, co jest wyższym wynikiem niż w przypadku mieszkańców innych krajów.

W badaniu Randstad Workmonitor wzięło udział 27 tys. pracowników z 34 krajów Europy, obszaru Azji i Pacyfiku oraz obu Ameryk. Na pierwszym miejscu wśród najważniejszych czynników wpływających na zadowolenie z obecnego lub potencjalnego miejsca pracy jest work-life balance – wskazało na niego 94% respondentów z Polski i 93% na świecie. Na drugim miejscu znalazło się wynagrodzenie (odpowiednio 92% i 93%), a na trzecim poczucie stabilności zatrudnienia (po 89%).

56% pytanych pracowników na świecie określa swoje podejście do kariery jako ambitne, jednak 51% twierdzi, że pozostanie na stanowisku, które lubi, nawet jeśli nie daje ono perspektywy awansu. W Polsce odsetek ten jest wyższy – 64% uważa się za ambitnych, a 53% skłania się do pozostania na lubianym stanowisku. Polacy rzadziej niż pozostali respondenci rozważają rezygnację z pracy, jeśli się w niej nie rozwijają (wskazało tak 29% rodaków i 35% ankietowanych na świecie) i mniej chętnie biorą na siebie obowiązki managerskie (odpowiednio 33% i 47%).

57% pracowników nie przyjęłoby oferty zatrudnienia, jeśli miałaby negatywny wpływ na równowagę między sferą zawodową a prywatną, a 48% zdecydowałoby się rzucić pracę, która nie pozwala im cieszyć się życiem. W obu przypadkach wyniki dla Polski są identyczne jak w ujęciu globalnym. Ponadto dla 39% osób możliwość pracy zdalnej jest tak istotna, że nie podlega negocjacji. Wśród Polaków ten odsetek sięga 43%.

Badanie pokazało też, że pracownicy oczekują od firm działań na rzecz równych szans i inkluzywności. Najważniejsze inicjatywy ich zdaniem to: równość płac między kobietami i mężczyznami (68% w Polsce i 65% na świecie), urlop opiekuńczy na członka rodziny dla wszystkich pracowników (51% i 45%) oraz polityka antydyskryminacyjna (43% i 30%). 38% badanych w Polsce i na świecie nie przyjęłoby pracy, gdyby nie zgadzało się z poglądami kierownictwa w tym zakresie.

– Z powyższych danych płynie jasny wniosek, że pracownicy chcą być częścią firm, w których kwestia równości i polityki antydyskryminacyjnej jest jasno komunikowana. Informacji o tym często szukają już przy pierwszym kontakcie z firmą, na jej stronie internetowej czy w ogłoszeniu o pracę. Oczekują też wdrażania deklaracji w praktyce, dlatego w zestawieniu na pierwszy plan wysuwa się niwelowanie przez pracodawców tzw. gender gap, czyli nierówności płacowych między kobietami i mężczyznami – komentuje Magdalena Błaszczyk-Moryń, professional talent solutions director w Randstad Polska. – Warto przy tym zauważyć, że we wszystkich tych kwestiach wskazania Polaków są częstsze niż globalnie, ich oczekiwania są bardzo zdecydowane. Aby im sprostać, firmy w naszym kraju powinny precyzyjnie przyjrzeć się swojej polityce wewnętrznej i temu, jakie działania w obszarze wyrównywania szans i inkluzywności mogą podjąć, aby podnieść swą atrakcyjność jako pracodawców – dodaje ekspertka.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka