• +48 533 367 799

Docenienie i odpowiedni kontakt z szefem ważne dla pracowników

81% liderów twierdzi, że docenianie pracowników nie jest najważniejszym elementem strategii organizacji.

Docenienie i odpowiedni kontakt z szefem ważne dla pracowników

Ok. 1/4 pracowników chce, by ich szefowie bardziej doceniali ich wysiłki. Nawet jeśli są zadowoleni z firmy i wynagrodzenia, prawie połowa z nich rozważa odejście z pracy z powodu relacji z przełożonym. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu, są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – podkreśla Monika Reszko, psycholożka biznesu. – Polscy liderzy są coraz bardziej świadomi, coraz bardziej blisko tego, co jest dla nich ważne, jakie mają potrzeby, a nie tylko cele biznesowe. Dlatego że bycie szefem, liderem to jest tylko kawałek naszego życia i na szczęście dzisiejsi liderzy są coraz bardziej budujący równowagę w życiu – dodaje.

Wykwalifikowani menedżerowie, którzy potrafią tworzyć odpowiednie relacje z pracownikami oraz ich motywować, odpowiadają za 70% zmian w zaangażowaniu podwładnych – wynika z badania Gallupa. Jednocześnie jednak 81% liderów twierdzi, że docenianie pracowników nie jest najważniejszym elementem strategii organizacji, a prawie 2/3 pracuje w firmach pozbawionych budżetu na docenianie. Tymczasem dla pracowników to właśnie docenienie i odpowiedni kontakt z szefem odgrywa kluczową rolę. Badanie "Lider w oczach pracowników" zrealizowane dla Pluxee pokazuje, że dla prawie połowy brak doceniania, negatywne zachowania i słabe relacje z przełożonym mogą przemawiać za odejściem z firmy mimo zadowolenia z pracy i wynagrodzenia.

Badanie "Rok Lidera 2023" Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów wskazuje, że wśród najważniejszych wyzwań na na ten rok jest budowanie relacji z pracownikami (81%) i ich motywowanie (71%), a także krytyczne myślenie (78%) i dążenie do rezultatów (77%). Umiejętności, które liderzy chcieliby wzmocnić, to przede wszystkim odporność na stres (53%), organizacja pracy (47%) i motywowanie pracowników (42%). Ok. 10% wskazało na budowanie relacji z pracownikami. Tymczasem z badania Pluxee wynika, że prawie co czwarty pracownik chce, by jego przełożony częściej go doceniał oraz dziękował za rzetelne realizowanie obowiązków, a blisko 30% uważa, że ich przełożeni powinni przykładać większą wagę do pracy nad tymi umiejętnościami. – Nieważne, jakim jesteś szefem, tylko po co nim jesteś. Jeżeli ktoś sobie odpowie na pytanie, co jest dla niego ważne, jedną z tych rzeczy będzie to, że chce coś osiągać we współpracy z innymi, to sam pomysł trochę pociągnie, o ile jest atrakcyjny dla innych – wskazuje Monika Reszko.

Badania Gallupa pokazują, że jedna na 10 osób posiada talent do zarządzania, jednak jak podkreśla ekspertka, teoria cech, że liderem trzeba się urodzić, już dawno została obalona. – Ważne są atrakcyjny cel i chęć współpracy z innymi, a to coś, do czego każdy może dojść – podsumowuje.

fot. freepik
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka