• +48 533 367 799

Warto dbać o relacje w firmie. Dlaczego?

Najważniejszym aspektem związanym z relacjami w środowisku zawodowym okazała dobra atmosferę i dogadywanie się ze współpracownikami.

Warto dbać o relacje w firmie. Dlaczego?

Dobre relacje w pracy są korzystne zarówno dla pracowników, jak i dla firmy. Pracownicy cenią sobie przyjazną atmosferę, możliwość rozwoju i wsparcie, a dla przedsiębiorstw oznacza większe zaangażowanie pracowników, mniejszą rotację i lepsze wyniki.

O biurowe relacje zapytano 1500 pracowników z pokoleń: X (osoby urodzone w latach 60. i 70.), Y (1980-1995 r.) i Z (po 1995 r.). Najważniejszym aspektem związanym z relacjami w środowisku zawodowym, na który wskazało 67% respondentów, okazała dobra atmosfera i dogadywanie się ze współpracownikami – wynika z badania rocketjobs.pl. Dla 53% ważna jest możliwość wymiany wiedzy, kompetencji i wzajemne inspirowanie się, które najbardziej ceni najstarsze pokolenie. 51% wskazało wsparcie merytoryczne, czyli możliwość konsultacji i chęć pomocy w wykonywanych zadaniach. Częściej doceniają to kobiety i również pracownicy starszego pokolenia. 35% wysoko sobie ceni wsparcie emocjonalne od swoich koleżanek i kolegów z pracy, a szczególnie ważne jest to dla przedstawicieli najmłodszego pokolenia.

Choć normą jest praca zdalna i hybrydowa, 1/3 pracowników uważa, że bardzo ważne jest nawiązywanie i rozwijanie relacji w miejscu pracy, które mogą przenosić się na grunt prywatny. Najczęściej wskazywali tak pracownicy z generacji Z (35%), a najrzadziej z pokolenia X (24%). – Często więzi i przyjaźnie zawarte w pracy trwają dłużej niż sam okres zatrudnienia w danej firmie, a czasami stają się początkiem głębokich przyjaźni, a nawet miłości. Co ciekawe, z badania wynika, że to pracownicy branży IT są bardziej skłonni do nawiązywania relacji damsko-męskich w pracy – podkreślają autorzy. Dodają, że dobre relacje ze współpracownikami oraz przyjazna atmosfera w biurze mają ogromny wpływ na zdrowie psychiczne. – Śmiech, będący naturalnym efektem pozytywnych interakcji, korzystnie wpływa na nasze samopoczucie, a także redukuje stres. Poczucie przynależności oraz zaspokojenie potrzeb uznania w miejscu pracy budują pewność siebie i motywację. W grupie łatwiej jest również zmagać się z codziennymi wyzwaniami, co wzmacnia poczucie wsparcia i solidarności – podkreślają.

Na dobrych relacjach korzysta również firma. – Dobre relacje w pracy są kluczowe dla sukcesu organizacji, szczególnie w dynamicznie zmieniającym się i różnorodnym środowisku. Z mojego doświadczenia wynika, że wzmacnianie więzi między zespołowych zwiększa zaangażowanie pracowników, motywację i lojalność, co pozytywnie wpływa na zmniejszenie rotacji. Dobrym pomysłem jest też zatrudnianie tzw. "happiness managerów" odpowiedzialnych za dobrostan pracowników i budowanie pozytywnej kultury organizacyjnej, np. poprzez organizację niestandardowych spotkań integracyjnych czy wspieranie aktywności grupowej. W zespołach rozproszonych lub pracujących całkowicie zdalnie kluczowe są regularne spotkania i otwarta komunikacja, które pomagają budować wzajemne zaufanie. Wszystkie te działania wzmacniają relacje i poczucie przynależności, co przekłada się na lepsze wyniki biznesowe firmy – podkreśla Paulina Świątkiewicz, HR Business Partner w portalach pracy rocketjobs.pl i justjoin.it.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka