Branża produkcyjna boryka się z podwójnym wyzwaniem – brakiem nowych pracowników i wysoką rotacją kadr. Niemal co ósma firma zgłasza absencję na poziomie 9-11%, a prawie połowa ma problem z nadmierną liczbą odejść. Część przedsiębiorstw podejmuje więc działania, takie jak regularne badania satysfakcji i programy mentoringowe.
Dla 56% badanych firm produkcyjnych wyzwaniem pozostaje utrzymanie talentów, a dla blisko połowy – nadmierna rotacja – wynika z raportu "Praca w branży produkcyjnej – od A do Z" Antal i Sodexo Polska. Dużym problemem jest także absencja pracownicza, która w 23% firm produkcyjnych przekracza 10% wymiaru pracy. W odpowiedzi na te trudności firmy koncentrują się nie tylko na rekrutacji, ale także na budowaniu środowiska sprzyjającego dobrostanowi fizycznemu, psychicznemu i komfortowi pracowników. Jednym z najważniejszych działań jest oferowanie benefitów. Najpopularniejszym z nich jest dostęp do restauracji pracowniczych, z którego korzysta 92% zatrudnionych w produkcji.
Magdalena Rutkowska, HR Dyrektor w Sodexo Polska, zwraca uwagę, że w kontekście utrzymania pracowników i zwiększenia ich zaangażowania kluczowe jest dopasowanie benefitów do potrzeb poszczególnych grup. – Firmy, które w taki sposób wybierają pakiet dodatków, mogą liczyć na większą lojalność i satysfakcję swoich zespołów. Zadowoleni pracownicy rzadziej decydują się na zmianę pracy, co zmniejsza koszty związane z rekrutacją i onboardingiem. Warto pamiętać jednak, że benefity to jedynie dodatki, które wzmacniają motywację, a nie budują ją od zera. Firmy powinny więc stawiać przede wszystkim na komfort codziennej pracy i podnosić ją w oparciu o opinie zatrudnionych – podkreśla ekspertka.
Wśród narzędzi wspierających procesy personalne firmy wskazują exit interview — 80% firm produkcyjnych stosuje ten model rozmów z odchodzącymi pracownikami. Praktyka ta pozwala na analizę powodów odejścia oraz wyciąganie wniosków, które mogą zapobiec przyszłym odejściom. Istotnym działaniem są również badania satysfakcji pracowników, które przeprowadza 76% przedsiębiorstw. 37% realizuje program wellbeing, a 28% przygotowuje się do wdrożenia dyrektywy dotyczącej ujawniania wynagrodzeń.
Coraz większą rolę w strategiąch firm produkcyjnych odgrywa onboarding. Eksperci podkreślają, że jest to kluczowy proces pozwalający nowym pracownikom zrozumieć kulturę organizacyjną, a tym samym zwiększać ich poczucie kontroli i satysfakcji. Obecnie 92% pracowników produkcyjnych uczestniczy w szkoleniach wprowadzających, a 80% ma zapewniony instruktaż przełożonego. Dostęp do mentoringu lub "buddy system" ma 72% pracowników fizycznych. Połowa respondentów zamierza usprawnić swoje programy wdrożeniowe, aby ograniczyć rotację pracowników. – Proces onboardingu można porównać do budowania fundamentów — im solidniejsza jest podstawa, tym silniejsze jest poczucie pewności i stabilności zarówno wśród pracowników, jak i w zarządzie. Aby zrozumieć, dlaczego pracownicy odchodzą, warto zacząć od analizy i optymalizacji tego procesu. Regularne monitorowanie wdrożenia pomaga obniżyć rotację pracowników oraz zwiększyć ich zaangażowanie i satysfakcję, co przekłada się na długoterminowe korzyści dla firmy – wskazuje Katarzyna Sławińska, Team Manager, Engineering & Operations Antal.
Z raportu wynika, że koordynowaniem możliwości rozwoju pracowników w 69% firm zajmują się menedżerowie liniowi. Inicjatywy związane z benefitami są realizowane głównie przez działy HR (83%), natomiast decyzje dotyczące zmian warunków pracy należą do zarządu (88%).
fot. freepik.com
oprac. /kp/