• +48 533 367 799

Pracownicy chcą granicy między pracą a życiem prywatnym

Prawie połowie pracowników zdarzyło się się otrzymać służbową wiadomość lub telefon podczas urlopu.

Pracownicy chcą granicy między pracą a życiem prywatnym

Kwestie takie jak pytania o życie rodzinne w trakcie rekrutacji czy kontaktowanie się w sprawach służbowych w czasie urlopu to problemy, z którymi wielu pracowników spotyka się na co dzień. Dla 37% brak poszanowania dla życia prywatnego okazał się głównym powodem do odejścia z pracy.

Mimo że Kodeks pracy jasno zabrania dyskryminacji ze względu na wiek, płeć czy sytuację rodzinną, pytania o plany rodzinne nadal pojawiają się podczas rozmów kwalifikacyjnych. Badanie Pracuj.pl pokazało, że 23% kandydatów było pytanych o tę kwestie, a 31% zna kogoś, kto miał takie doświadczenie. Problem ten znacznie częściej dotyczy kobiet – pytań o życie prywatne doświadczyło 29% z nich w porównaniu do 17% mężczyzn. Zjawisko to jest najczęstsze w grupie wiekowej 25-44 lata, gdzie wskazało na nie 27% badanych.

Alicja Wierzbowska, specjalistka ds. pozyskiwania talentów i marki pracodawcy w Pracuj.pl podkreśla, że takie pytania są nie tylko nieetyczne, ale i niezgodne z prawem. – Kodeks pracy jasno wskazuje, że już na etapie rekrutacji niedopuszczalne jest różnicowanie kandydatów i kandydatek ze względu na ich płeć, wiek, sytuację rodzinną, wyznanie czy poglądy polityczne – przypomina ekspertka.

Temat rodziny, choć często poruszany już na etapie rekrutacji, ma też ogromny wpływ na codzienną pracę – szczególnie w przypadku rodziców. Z badania Pracuj.pl wynika, że oczekiwania społeczne wobec matek i ojców wciąż są różne, co realnie odbija się na ich doświadczeniach zawodowych. 56% respondentów przyznaje, że kobiety z dziećmi doświadczają tzw. kary za macierzyństwo, czyli trudności w utrzymaniu tempa kariery, z kolei 47% uważa, że ojcostwo bywa postrzegane jako atut, a mężczyźni-rodzice zyskują uznanie społeczne i są postrzegani jako bardziej stabilni pracownicy. – Choć sytuacja na rynku pracy się zmienia, wciąż widoczne są mechanizmy, które inaczej traktują rodzicielstwo kobiet i mężczyzn. Równość w miejscu pracy zaczyna się od odejścia od stereotypów – również tych związanych z rolą matki i ojca. Jakość pracy nie zależy przecież od tego, czy ktoś jest rodzicem. Zarówno matki, jak i ojcowie powinni mieć równe szanse na rozwój zawodowy – zaznacza Alicja Wierzbowska.

Dążenie do równowagi między pracą a życiem osobistym nie ogranicza się jednak do kwestii rodzinnych – dotyczy także codziennych nawyków i świadomego ustalania granic, zwłaszcza w kontekście odpoczynku. W odpowiedzi na intensywny rytm pracy wielu pracowników planuje wolne dni o wiele wcześniej. Badanie Pracuj.pl pokazuje, że 40% respondentów organizuje długie weekendy z dużym wyprzedzeniem, 38% już w grudniu sprawdza układ świąt na kolejny rok, a taki sam odsetek celowo dobiera urlop w taki sposób, by wydłużyć czas na regenerację. 57% ankietowanych deklaruje, że przed dniami wolnymi stara się przekazać współpracownikom wszystkie ważne informacje, by zadbać o ciągłość działań, jednak 46% pytanych zdarzyło się się otrzymać służbową wiadomość lub telefon podczas urlopu.

Jolanta Lewandowska–Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl, podkreśla, że dbanie o odpoczynek pracowników to nie tylko kwestia dobrej atmosfery, ale i warunek długofalowego zaangażowania i zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym. – Urlop nie powinien być traktowany wyłącznie jako obowiązek wynikający z kodeksu pracy, ale jako ważny element kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu i odpowiedzialności. Gdy pracownicy mają pewność, że ich prawo do odpoczynku jest szanowane, łatwiej im utrzymać motywację i w pełni angażować się w codzienne zadania – tłumaczy ekspertka.

Brak poszanowania dla życia prywatnego ma realne konsekwencje. Aż 37% badanych zadeklarowało, że był to dla nich główny powód do odejścia z pracy. Ten wynik pokazuje, jak ważna dla pracowników jest równowaga i szacunek dla ich czasu prywatnego, co powinno być priorytetem dla każdego pracodawcy.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka