• +48 533 367 799

Benefity coraz częściej rozmijają się z oczekiwaniami pracowników

Z benefitów dostępnych w miejscu pracy regularnie korzysta 57% pracowników, a 43% nie korzysta z nich wcale lub robi to sporadycznie.

Benefity coraz częściej rozmijają się z oczekiwaniami pracowników

Pomimo dobrej kondycji polskiego rynku pracy, gdzie wskaźnik zatrudnienia osiąga rekordowe poziomy i rosną wynagrodzenia, firmy mierzą się z nieefektywnością kluczowego narzędzia retencji i motywacji – benefitów. 40% pracowników uważa, że nie odpowiadają one ich potrzebom, a w mikrofirmach 41% zatrudnionych nie otrzymuje żadnych świadczeń pozapłacowych.

Zgodnie z danymi GUS wskaźnik zatrudnienia osiągnął rekordowy poziom – prawie 79% dla osób aktywnych zawodowo i pracujących w wieku 20-64 lata, a przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło w sierpniu 8769,08 zł. Dodatkowo październikowy Miesięczny Indeks Koniunktury PIE wzrósł do 103,2 pkt., co daje najwyższy poziom w tym roku. Mimo dobrej sytuacji na rynku pracy okazuje się, że benefity nie zawsze spełniają swoją funkcję.

Raport „Pluxee Benefit Guidebook 2026” ujawnia istnienie tzw. luki benefitowej. Oznacza ona, że firmy przeznaczają budżety na świadczenia, które rzadko spełniają oczekiwania zatrudnionych, drastycznie obniżając efektywność tych inwestycji. Z benefitów dostępnych w miejscu pracy regularnie korzysta 57% pracowników. 43% nie korzysta z nich wcale lub robi to sporadycznie, a 14% nie otrzymuje żadnych świadczeń. Jedynie 36% badanych uważa swój pakiet świadczeń za atrakcyjny, a 22% za dopasowany do ich rzeczywistych potrzeb.

Głównym powodem sporadycznego korzystania z benefitów jest ich niedopasowanie – 40% pracowników uważa, że świadczenia nie odpowiadają ich potrzebom – oraz bariery praktyczne, takie jak brak czasu, który dotyka 17% ogółu badanych, a w przypadku pracowników fizycznych rośnie do 33%. Ponadto blisko co szósty pracownik oczekuje wyższej jakości oferowanych usług. Taka sytuacja doprowadziła do spadku satysfakcji – jeszcze rok temu odsetek zadowolonych z oferty benefitowej wynosił 47%, a regularnie korzystających – 69%.

Dyrektor Generalny Pluxee Polska Arkadiusz Rochala podkreśla, że w obliczu stabilności jako priorytetu dla 96% pracowników benefity muszą stać się stałym, dobrze dopasowanym elementem wzmacniającym poczucie bezpieczeństwa. – W świecie, w którym sztuczna inteligencja, optymalizacja procesów, zmiany demograficzne i migracje kształtują nowe warunki działania, potrzebne są konkretne narzędzia. W tym kontekście benefity jako stały i ważny element wynagrodzenia są istotnym narzędziem wzmacniania poczucia bezpieczeństwa – oczywiście pod warunkiem, że są dobrze dopasowane – przekonuje.

Luka benefitowa jest szczególnie wyraźna w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. W mikrofirmach 41% pracowników nie otrzymuje żadnych świadczeń pozapłacowych, a w małych firmach – co piata osoba. Dla porównania – w dużych organizacjach odsetek ten wynosi 7%. Eksperci wskazują, że daje to MŚP szansę na wykorzystanie benefitów jako wyróżnika i przewagi konkurencyjnej w rekrutacji i retencji, zwłaszcza tam, gdzie trudno konkurować wysokością wynagrodzeń z dużymi korporacjami. – Korzyści tego podejścia są wielowymiarowe, ponieważ świadczenia pozapłacowe: wspierają codzienne potrzeby pracowników i pomagają łagodzić skutki inflacji (np. poprzez dofinansowanie posiłków, pakiety medyczne, prezenty finansowe z okazji świąt), wzmacniają markę firmy w oczach kandydatów, pokazując, że nawet mniejsza organizacja może oferować wartościowe i dobrze przemyślane benefity – tłumaczą autorzy raportu.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka