• +48 533 367 799

Brak odpowiedzi po rekrutacji szkodzi firmom

Prawie 2/5 Polaków zdarzało się zniechęcać inne osoby do aplikowania do firmy, w której mieli negatywne doświadczenia rekrutacyjne.

Brak odpowiedzi po rekrutacji szkodzi firmom

Pracodawcy wiedzą, że kandydat woli otrzymać wiadomość o odrzuceniu CV, niż pozostać bez żadnej odpowiedzi, mimo to mniej niż 1/3 firm przekazuje informację zwrotną po rekrutacji wszystkim kandydatom.

79% osób odpowiedzialnych za rekrutację przyznaje, że w ich organizacjach nie ma polityki i zasad określających udzielanie feedbacku – wynika z badania Pracuj.pl. W rezultacie mniej niż 1/3 badanych firm przekazuje informację zwrotną wszystkim kandydatom po zakończeniu rekrutacji. Znacznie częściej robią to przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 250 osób – 44% z nich w porównaniu do jedynie 24% w pozostałych segmentach firm. – Duże przedsiębiorstwa posiadają rozbudowane zespoły HR, które mogą skupić się na dostarczaniu szczegółowych informacji zwrotnych. Często są także bardziej świadome wpływu swojego wizerunku na sukcesy rekrutacyjne i inwestują w budowanie pozytywnych relacji z kandydatami, co jest kluczowe dla przyciągania najlepszych talentów na rynku. Warto jednak podkreślić, że rozmiar organizacji nie powinien być przeszkodą w udzielaniu feedbacku – komentuje Agata Roszkiewicz, ekspertka ds. wynagrodzeń i benefitów w Pracuj.pl.

Najczęstszym sposobem udzielania feedbacku jest e-mail (68%), kolejne sąL telefon (66%) i system do zarządzania rekrutacją (38%). Spotkania online z kandydatami poświęcone udzielaniu informacji zwrotnej organizuje 8% badanych firm. Coraz popularniejsze są systemy do zarządzania rekrutacją, które są wykorzystywane przez ponad 2/3 firm. W dużych organizacjach są one równie powszechne jak e-maile i tylko nieco rzadsze niż telefony. Są także bardzo popularne w firmach udzielających feedbacku wszystkim kandydatom (69%).

Badanie Pracuj.pl pokazało, że wśród powodów, dla których firmy nie udzielają feedbacku wszystkim kandydatom, najczęstszym jest nadmiar niedopasowanych CV, które nie przechodzą do dalszych etapów rekrutacji (55%). Drugim najczęściej wymienianym powodem jest zbytnia czasochłonność tej czynności (46%). Jedynie 17% firm nie udziela feedbacku wszystkim kandydatom, ponieważ nie widzi w tym dodatkowej wartości. Ponad 80% rekruterów zdaje sobie więc sprawę z pozytywnego wpływu informacji zwrotnej na organizację, a aż 94% twierdzi, że dla kandydatów wartościowa jest informacja o tym, że nie są już brani pod uwagę, a 96% – że kandydat woli odpowiedź o odrzuceniu od żadnej odpowiedzi. Brak dostrzegalnej wartości feedbacku częściej zgłaszają najmniejsze firmy, które prowadzą rekrutacje na najmniejszą skalę.

9 na 10 Polaków dzieli się swoimi doświadczeniami rekrutacyjnymi z rodziną lub znajomymi, a 38% zdarzało się wręcz zniechęcać inne osoby do aplikowania do firmy, w której mieli negatywne doświadczenia rekrutacyjne. – Jak wynika z naszego badania, rekruterzy wiedzą, że kandydaci dzielą się swoimi doświadczeniami z rekrutacji z bliskimi, a negatywne opinie od zaufanych osób mogą znacząco wpłynąć na postrzeganie pracodawcy. Jeden niezadowolony kandydat może zniechęcić wielu innych, co zwiększa problem i może w niektórych branżach skutkować trudnościami rekrutacyjnymi. Poza tym przekazywanie kandydatom informacji na temat statusu ich aplikacji sprzyja budowaniu partnerskiej relacji. Obecnie równo połowa firm uważa relację na linii rekruter-kandydat za równą, bez przewagi dla żadnej ze stron – wynika z naszego badania. Warto dbać o zachowanie tego statusu, szczególnie wobec dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej i na rynku pracy – podkreśla Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka