• +48 533 367 799

Polscy przedsiębiorcy pracują coraz dłużej

Rosnąca liczba godzin poświęcanych na pracę to wyraźny sygnał, że prowadzenie biznesu w Polsce wiąże się dziś z coraz większym obciążeniem czasowym.

Polscy przedsiębiorcy pracują coraz dłużej

Co piąta przedsiębiorczyni i blisko co czwarty z ogółu badanych deklaruje wzrost czasu pracy w porównaniu z rokiem ubiegłym. Największy wzrost obciążenia pracą dotyczy młodszych millenialsów i pokolenia Z. Ponadto prawie co trzeci Polak wykonuje obowiązki zawodowe przez ponad 40 godzin tygodniowo.

Co piąta polska przedsiębiorczyni deklaruje, że pracuje "znacznie więcej" niż rok temu. Tendencja wydłużania czasu pracy dotyczy również szerszej grupy badanych – blisko co czwarty ankietowany przyznaje, że pracuje więcej niż w poprzednim roku. Najbardziej znaczący wzrost obciążenia pracą odnotowano wśród młodszych millenialsów (25-34 lata), gdzie 40% respondentów poświęca pracy zarobkowej więcej czasu. Niewiele mniejszy odsetek (37%) dotyczy pokolenia Z (18-24 lata). Z kolei wśród przedstawicieli pokolenia X (45-65 lat) jedynie 14% pracuje dłużej niż rok temu. Wynika tak z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Dynamika czasu pracy” towarzyszącego konkursowi Sukces Pisany Szminką.

Szczegółowe dane pokazują, że 42% polskich przedsiębiorczyń pracuje więcej niż rok temu, a wspomniane blisko 20% z nich – "znacznie więcej". Tendencja ta nie jest nowa, gdyż już w ubiegłorocznym badaniu 41% przedsiębiorczyń deklarowało wydłużenie czasu pracy.

Analiza tygodniowego czasu pracy ujawnia, że prawie co trzeci badany Polak pracuje ponad 40 godzin tygodniowo. Wśród przedsiębiorczyń ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi 42%. Najwięcej czasu na pracę poświęcają przedstawiciele pokolenia X (45-54 lata), gdzie 43% pracuje ponad 40 godzin tygodniowo. Zaskakujące może być, że mimo często jeszcze trwającej edukacji 17% osób z pokolenia Z (18-24 lata) również pracuje ponad 40 godzin. Wśród ogółu badanych co trzecia osoba pracuje między 30 a 40 godzin tygodniowo, podobnie jak 40% starszych millenialsów (35-44 lata).

Magdalena Chudzikiewicz, General Manager w firmie home.pl, podkreśla, że rosnąca liczba godzin poświęcanych na pracę, szczególnie wśród przedsiębiorczyń i młodszych millenialsów, to wyraźny sygnał, że prowadzenie biznesu w Polsce wiąże się dziś z coraz większym obciążeniem czasowym. – To pokazuje też, jak wiele procesów nadal pozostaje na barkach samych właścicielek. Dla wielu kobiet zarządzających firmami większe zaangażowanie to nie tylko odpowiedź na rosnącą konkurencję i presję rynkową, ale również konsekwencja budowania skalowalnych modeli biznesowych, które wymagają ciągłej obecności i kontroli. Ta dynamika pokazuje, jak kluczowe staje się dziś inwestowanie w kompetencje z zakresu zarządzania czasem, efektywności operacyjnej oraz delegowania zadań – to nie tylko sposób na ochronę własnego dobrostanu, ale i warunek długoterminowej trwałości biznesu – komentuje ekspertka.

Czytaj także: Kobiety z woj. śląskiego najbardziej aktywne biznesowo

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka