
Tylko 41,7% polskich firm aktywnie wdraża strategiczne działania w obszarze różnorodności, równości szans i włączenia. Najczęściej są one wprowadzane i rozwijane w dużych przedsiębiorstwach, a 26% małych deklaruje, że nie dostrzega w nich żadnych korzyści.
DEI to "diversity, equity and inclusion", co w języku polskim oznacza różnorodność, równość i włączenie. Jest to strategiczne podejście i styl zarządzania, które ma na celu promowanie i wspieranie tych trzech wartości w organizacji. Różnorodność odnosi się do obecności w organizacji osób o różnych cechach, doświadczeniach i perspektywach – mogą to być różnice wynikające z wieku, płci, rasy, pochodzenia etnicznego, orientacji seksualnej, tożsamości płciowej, religii, niepełnosprawności, wykształcenia, a nawet sposobu myślenia czy ścieżki kariery. Równość skupia się na zapewnieniu sprawiedliwego traktowania i równych szans dla wszystkich pracowników. Oznacza to, że każdy ma taki sam dostęp do zasobów, szkoleń, możliwości rozwoju i awansu, niezależnie od swojej tożsamości. Z kolei włączenie to tworzenie środowiska, w którym wszyscy pracownicy czują się szanowani, docenieni i bezpieczni. Jest to aktywny proces, który zapewnia, że różnorodne głosy są słyszane, a każdy może w pełni wykorzystać swój potencjał.
Tylko 41,7% firm w Polsce aktywnie wdraża strategiczne działania w obszarze DEI – wynika z badania przeprowadzonego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. Sytuacja wygląda jeszcze mniej optymistycznie w sektorze MŚP, gdzie odsetek ten spada do zaledwie 28%. Widać też zróżnicowane, jeśli chodzi o ogólne podejście do koncepcji DEI. Z jednej strony przedsiębiorstwa dostrzegają jej znaczenie w kluczowych procesach HR, takich jak rekrutacja i awanse (36,3%) czy systemy wynagrodzeń (34%). Z drugiej jednak 34,3% firm uważa, że DEI nie ma wpływu na żaden z ich procesów biznesowych. Wśród małych organizacji ten pogląd jest jeszcze bardziej powszechny i dotyczy 41% z nich.
Mimo iż firmy powszechnie akceptują przepisy dotyczące równego traktowania, ich faktyczne przełożenie na praktyki DEI jest ograniczone. Aż 83,7% badanych nie postrzega tych regulacji jako obciążających, a jedynie 12,7% widzi w nich uzasadnione koszty. 3,7% firm uznaje te przepisy za zbędne. Działania są najczęściej wprowadzane i rozwijane w dużych przedsiębiorstwach. Szczególnie dotyczy to firm międzynarodowych, które wdrażają polityki globalne lub wytyczne spółek-matek.
Firmy, które dostrzegają korzyści z wdrażania strategii DEI, najczęściej wymieniają: ograniczenie dyskryminacji (39%), wzrost zaangażowania pracowników (36,7%), lepsze samopoczucie i zadowolenie z pracy (36%). Co ciekawe, najrzadziej dostrzeganą korzyścią jest wzrost innowacyjności i produktywności zespołów, który wskazuje jedynie 20,3% badanych. Blisko co piąta firma, a wśród małych przedsiębiorstw aż 26% deklaruje, że nie dostrzega żadnych korzyści z tych działań.
Jak podsumowuje Alicja Wejdner-Cichy, ekonomistka i ekspertka ds. DEI z Konfederacji Lewiatan, badanie pokazuje, że temat DEI jest obecny w świadomości wielu polskich firm, ale jego wdrożenie pozostaje wciąż na ograniczonym poziomie. – Różnice w podejściu są wyraźnie widoczne w zależności od skali działalności. Duże firmy częściej traktują działania związane z różnorodnością, równością szans i włączeniem jako element zarządzania reputacją i odpowiedzialnością społeczną, natomiast w mniejszych organizacjach działania te częściej mają charakter relacyjny i są związane z troską o dobrostan pracowników – podsumowuje ekspertka.
fot. freepik.com
oprac. /kp/