• +48 533 367 799

Tylko 16% pracowników deklaruje wysokie zaangażowanie w pracę

Wzrósł odsetek osób rozważających zmianę pracodawcy, choć wstrzymują się z tą decyzją, wyczekując poprawy na rynku pracy.

Tylko 16% pracowników deklaruje wysokie zaangażowanie w pracę

Odsetek pracowników deklarujących wysokie zaangażowanie w pracę spadł w ciągu roku z 20% do 16%. Jednocześnie wzrosła liczba osób przyjmujących postawę pasywną. Powinno to skłonić przedsiębiorstwa do zmiany podejścia do budowania motywacji w zespołach. Tendencje te są tym bardziej alarmujące, że coraz większa grupa pracowników rozważa zmianę miejsca zatrudnienia.

Badanie przeprowadzone przez Mercer, w którym wzięło udział ok. 20 tys. pracowników w Polsce, pokazuje, że odsetek osób wysoko zaangażowanych obniżył się w ciągu roku z 20% do 16%, a udział zatrudnionych z postawą pasywną wzrósł z 25% do 27%. Magdalena Warzybok, liderka praktyki talent & transformation w Mercer Polska, porównuje tę sytuację do zdjęcia nogi z gazu w samochodzie przy jednoczesnym wzroście obciążenia. – Firmy mają coraz mniej silnej energii, zaangażowania. Coraz więcej pracowników przyjmuje postawę biernych obserwatorów, trochę w oczekiwaniu na to, co przyniesie przyszłość, ale też bardzo często w obawie przed zmianami, których pracownicy się boją – tłumaczy.

Jednocześnie w pierwszym półroczu o 7% w stosunku do drugiej połowy 2024 r. wzrosła liczba osób rozważających zmianę pracodawcy. Choć pracownicy wstrzymują się z tą decyzją, wyczekując poprawy na rynku pracy, czyli wzrostu stabilności zatrudnienia i liczby ofert, ekspertka przypomina, że podobne nastroje panowały w latach 2020–2021. – Skończyło się to tzw. Great Resignation, czyli wielką falą odejść. W badaniach mamy takie sygnały, że gdy tylko polski rynek pracy się poprawi, prawdopodobnie wiele osób powtórzy swoje decyzje z tego czasu. Być może jesteśmy w przededniu Great Resignation 2.0. – uważa Magdalena Warzybok.

To poważne wyzwanie dla przedsiębiorstw, ponieważ budowanie motywacji i zaangażowania jest kluczowe dla zwiększenia produktywności – procesu oczekiwanego przez 84% zarządów, jak wynika z badań „Mercer Executive Outlook”. Jednak jest on hamowane przez inne oczekiwanie – dotyczące redukcji kosztów. Jak podkreśla ekspertka, menedżerowie znaleźli się niejako w potrzasku, uwięzieni między sprzecznymi oczekiwaniami zarządów a kondycją psychofizyczną i potrzebami pracowników. Dodaje, że badania wskazują na spadek poczucia równowagi między pracą a życiem osobistym i wzrost poziomu stresu w miejscu pracy.

Magdalena Warzybok przekonuje, że dla budowania zaangażowania kluczowe stają się stabilność i przewidywalność w organizacji, ponieważ im większe jest poczucie bezpieczeństwa co do przyszłości firmy i wizji jej rozwoju, tym większa jest chęć pracownika do współuczestniczenia w tym procesie. – Zarząd musi być transparentny w komunikacji, blisko pracowników, cały czas tłumaczyć, w którą stronę idzie organizacja. Niestety zarządy, same niepewne co do przyszłości, niekoniecznie chętnie rozmawiają z pracownikami na trudne tematy, szczególnie kiedy nie znają odpowiedzi. Natomiast widzimy, że częsty kontakt, mówienie o pewnych scenariuszach, mierzenie się z brakiem odpowiedzi, ale pokazywanie, w jaki sposób firma nad tym pracuje, zdecydowanie pozwala pracownikom czuć się częścią organizacji – wyjaśnia ekspertka.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na zaangażowanie pozostaje kwestia wynagrodzeń, ich sprawiedliwości i transparentności. Z corocznego badania Mercer Total Remuneration Survey wynika, że w tym roku przewidywany jest wzrost wynagrodzeń na poziomie średnio ok. 6%, co jest wartością nieco niższą niż rok wcześniej, ale wciąż przewyższającą prognozowaną inflację ustaloną na 3,1%. Prognozy na 2026 r. przewidują dalsze obniżenie tempa wzrostu płac do poziomu ok. 5,5%.

Firmy walczą o pracowników również za pomocą benefitów – kieruje się tym od 83% do 98% pracodawców w regionie, w tym 89% w Polsce. Drugim powodem jest dbałość o zdrowie i dobrostan pracowników. 47% przedsiębiorstw w regionie nie planuje oszczędności kosztem pakietów medycznych, a 30% zamierza poszerzać ofertę benefitów zdrowotnych. Polska jest liderem regionalnym w obszarze dobrostanu – 90% polskich organizacji deklaruje posiadanie strategii w tym zakresie w porównaniu do 74% w całym regionie. Ponadto pracownicy oczekują elastycznego czasu i pracy zdalnej oraz wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego i kondycji psychicznej.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka