• +48 533 367 799

Przyjaźnie w pracy zwiększają lojalność i produktywność zespołów

Prawie połowa respondentów wskazuje dobrą atmosferę jako główny powód pozostania w obecnym miejscu zatrudnienia.

Przyjaźnie w pracy zwiększają lojalność i produktywność zespołów

88% osób utrzymujących dobre relacje ze współpracownikami deklaruje wyższą satysfakcję z pracy, a ponad 60% Polaków jest gotowych polecić swojego pracodawcę znajomym. Podobny odsetek deklaruje, że woli pracować w przyjaznym środowisku nawet kosztem niższego wynagrodzenia.

Na rynku pracy widoczna jest korelacja pomiędzy pozytywnymi relacjami międzyludzkimi a stabilnością zatrudnienia w organizacji. Zależność tę potwierdza m.in. badanie „Pracujemy z ludźmi, których lubimy – o sile relacji w miejscu pracy” zrealizowane przez Pracuj.pl, z którego wynika, że 88% osób utrzymujących dobre stosunki ze współpracownikami deklaruje większą satysfakcję z pracy. Ponadto 48% respondentów wskazuje dobrą atmosferę jako główny powód pozostania w obecnym miejscu zatrudnienia. Z drugiej strony 59% pracowników niezadowolonych z relacji w pracy rozważa opuszczenie szeregów firmy. Najnowsza ankieta KPMG „Friends at Work 2.0” dodatkowo pokazuje, że pracownicy uznają zwiększoną produktywność i motywację do przekraczania wymagań stanowiska za najważniejszą korzyść płynącą z bliskich przyjaźni w miejscu pracy. Z kolei 57% badanych wybrałoby pracę z wynagrodzeniem o 10% niższym od rynkowego, jeśli wiązałaby się ona z bliskimi relacjami, zamiast oferty z pensją o 10% wyższą, ale bez bliskich przyjaźni.

Paulina Zasempa, People Country Lead w SD Worx Poland, podkreśla, że mimo rozwoju nowoczesnych technologii kluczową rolę w każdej organizacji odgrywają ludzie i panujące między nimi relacje. - Jeśli analizy pokazują, że z przyjaciółmi na pokładzie pracuje się chętniej i efektywniej, to w interesie firm jest czerpanie z potencjału poleceń pracowniczych w procesie poszukiwania nowych talentów. Jak pokazuje nasze najnowsze badanie, aż 59,5% Polaków uważa, że ich organizacja jest atrakcyjnym pracodawcą, a 61,9% poleciłoby ją znajomemu, który szuka pracy. To bardzo optymistyczne wnioski dla działów HR, które szukają nowych sposobów skutecznej rekrutacji – tłumaczy Paulina Zasempa.

Wyniki badania SD Worx „HR & Payroll Pulse Europe 2025” pokazują, że Polacy i Europejczycy w większości lubią swoją pracę i chętnie rekomendują ją innym. 71,9% Polaków deklaruje zadowolenie ze swojego zatrudnienia, co przewyższa europejską średnią wynoszącą 69,3%. W czołówce krajów z najwyższą satysfakcją z pracy znalazły się Holandia i Rumunia z wynikiem 77,4% każda oraz Norwegia z 75,2%. Natomiast najniższe wskaźniki odnotowano we Włoszech, Serbii i Słowenii. Co więcej, 70,5% Polaków czuje się zaangażowanych w swoją organizację – to również powyżej europejskiej średniej, która wynosi 63,2%. Wyższy odsetek odnotowano jedynie w Rumunii (75,8%), natomiast ranking zamykają Włosi (49,7%). W ocenie autorów badania tak dobre wyniki pokazują, że inwestowanie w dobrą atmosferę w firmie otwiera pracodawcom nowe i skuteczne możliwości rekrutacyjne. Potwierdza to fakt, że 61,9% polskich oraz 56,5% europejskich pracowników poleciłoby swoją firmę znajomemu. Polska znalazła się w pierwszej trójce krajów w Europie pod względem chęci polecania pracodawcy, wyprzedzona jedynie przez Holandię (62,7%) i Rumunię (66,9%), a najmniej skłonni do rekomendacji byli pracownicy z Chorwacji (47,1%), Słowenii (48,8%) i we Francji (49,3%).

Badanie SD Worx ujawnia również różnice w postrzeganiu pracy w zależności od płci. Europejczycy ogółem wykazywali nieznacznie większe zadowolenie ze swojej pracy niż Europejki, a także częściej czuli się zaangażowani i skłonni do polecania swojej organizacji. Natomiast w Polsce to kobiety odnotowały wyższą satysfakcję z pracy i większe zaangażowanie w organizację niż mężczyźni, osiągając odpowiednio 73,5% satysfakcji i 71% zaangażowania. Pomimo tego, podobnie jak w skali europejskiej, polscy mężczyźni byli częściej skłonni polecić swoje miejsce pracy znajomym z wynikiem 62,7% w porównaniu do 61% wśród kobiet.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka