• +48 533 367 799

44% pracowników nie ma czasu na jedzenie

Prawie połowa pracowników ma nadwagę lub otyłość, przy czym problem ten częściej dotyczy mężczyzn niż kobiet.

44% pracowników nie ma czasu na jedzenie

Polscy pracownicy deklarują chęć zdrowego odżywiania, jednak w praktyce ich codzienne decyzje żywieniowe często różnią się od zamierzeń z powodu braku czasu, presji i przepracowania – wynika z raportu "Żywieniowe nawyki pracujących Polaków 2025/26" przygotowanego przez firmę Better Workplace we współpracy z Instytutem Medycyny Pracy. Chociaż kwestia diety wydaje się prywatną sprawą, pracodawcy dysponują realnym wpływem na nawyki żywieniowe swojego personelu, a zapewnienie wsparcia w zakresie żywienia może przynieść wymierne korzyści, pozytywnie wpływając na zdrowie i efektywność całych zespołów.

39% pracowników deklaruje, że pracuje więcej niż 40 godzin tygodniowo, a 35% doświadcza silnego stresu. To właśnie w grupie osób oceniających swój stan zdrowia jako zły ponad połowa zgłasza wysoki poziom napięcia psychicznego. Nadmiar obowiązków i brak czasu na odpoczynek prowadzą do gorszych wyborów żywieniowych i pogarszają dobrostan psychofizyczny. Chociaż pracownicy deklarują chęć regularnego i niespiesznego jedzenia (odpowiednio 72% i 78% badanych), rzeczywistość jest inna. Co druga osoba przyznaje, że trudno jej zdrowo się odżywiać w pracy, a 44% twierdzi, że ma zbyt wiele obowiązków, by zadbać o swoje żywienie, co przekłada się na fakt, że 36% respondentów często pracuje z uczuciem głodu. Zjawisko to jest szczególnie widoczne wśród młodych osób (18-25 lat), gdzie dotyka połowy ankietowanych.

Większość pracowników (57%) dobrze lub bardzo dobrze ocenia swój stan zdrowia, jednak osoby z wyższym wykształceniem i lepszą sytuacją materialną częściej deklarują lepsze zdrowie. Dr Krzysztof Puchalski, socjolog zdrowia z Instytutu Medycyny Pracy, wyjaśnia, że wysoki status społeczno-ekonomiczny wiąże się z korzystnymi warunkami życia, takimi jak łatwiejszy dostęp do zdrowej żywności, lepszej opieki medycznej, prozdrowotnych wzorów zachowań i kapitału społeczno-kulturowego sprzyjającego dbaniu o zdrowie. – Ponadto zasoby te, zarówno materialne, jak i społeczno-kulturowe, ułatwiają prowadzenie zdrowego stylu życia czy korzystanie z lepszej opieki medycznej i usług prozdrowotnych, np. dietetycznych. Ułatwiają m.in. poprzez pełniejsze uświadomienie własnych potrzeb zdrowotnych, lepszy dostęp do produktów i usług służących ich zaspokajaniu, znajomości w instytucjach związanych ze zdrowiem, lepsze traktowanie przez ich personel, bogatszą ofertę benefitów otrzymywanych od pracodawców, przebywanie wśród licznych osób dbających o własne zdrowie – dodaje ekspert.

Raport ujawnia, że chociaż 55% pracowników uważa, że odżywia się zdrowo, ponad 3/4 z nich ma niski wynik Indeksu Zdrowej Diety (HDI-10). Powszechnie występującym problemem jest brak planowania posiłków – połowa pracowników wybiera "cokolwiek" w momencie głodu, a 46% regularnie spożywa zbyt obfite porcje. Częsta jest również monotonność diety (45%), spożywanie fast foodów i dań instant przynajmniej raz w tygodniu (35%) oraz regularne podjadanie słodyczy (21%).

Konsekwencją niezdrowych nawyków jest fakt, że 47% respondentów ma nadwagę lub otyłość, przy czym problem ten częściej dotyczy mężczyzn (56%) niż kobiet (37%). Magdalena Kartasińska-Kwaśnik, dietetyczka kliniczna z Better Workplace, zaznacza, że rzeczywista skala problemu może być jeszcze wyższa. – Dane NFZ wskazują, że realna skala problemu w populacji Polaków jest znacznie wyższa, a różnice między rezultatami wynikają z błędów deklaratywnych – respondenci często zaniżają swoją masę ciała – wyjaśnia.

Jednocześnie widoczna jest duża luka między oczekiwaniami a wsparciem – 54% pracowników oczekuje wsparcia pracodawcy w zdrowym odżywianiu, ale tylko co trzeci uważa, że firma faktycznie o to dba. Oczekiwania te są silniejsze wśród kobiet. Magdalena Kartasińska-Kwaśnik wskazuje na pilną potrzebę rozwiązań. – Dobrym ruchem są programy żywieniowe, dostęp do świeżego jedzenia w pracy, wydłużenie przerw na posiłek, posiłki integracyjne, zmiany w menu restauracji pracowniczych i maszyn vendingowych czy dostęp do porad specjalistów. Historie naszych klientów pokazują, że stworzenie miejsca pracy wspierającego pracowników w utrzymaniu zdrowych nawyków żywieniowych jest możliwe – podsumowuje ekspertka.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka