• +48 533 367 799

40% Polaków chciałoby wyraźnie oddzielić pracę od życia osobistego

Jeśli pracodawcy nie zadbają o swoich pracowników, grozi im fala odejść. Już jeden na pięciu pracowników złożył wypowiedzenie z powodu wymagania dyspozycyjności przez cały czas.

40% Polaków chciałoby wyraźnie oddzielić pracę od życia osobistego

Co czwarty Polak odczuwa technostres, czyli wewnętrzne napięcie związane z ciągłą interakcją z technologiami – komunikatorami, mailami i telefonami. Ponadto ankietowani skarżą się na zatarcie granic między życiem prywatnym a zawodowym (34,3%) oraz konieczność bycia dyspozycyjnym przez całą dobę (19,7%). 40,5% chciałoby wyraźnie oddzielić pracę od życia osobistego – to największy odsetek wśród badanych nacji. Badanie „NFON Survey Attack. Raport o dobrym samopoczuciu: Praca w domu 22” oprócz Polski zostało przeprowadzone w Niemczech, Austrii, Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Francji i Portugalii.

Jak przestrzegają eksperci, jeśli pracodawcy nie zadbają o swoich pracowników, grozi im fala odejść. Już jeden na pięciu polskich pracowników złożył wypowiedzenie z powodu wymagania dyspozycyjności przez cały czas – to drugi wynik, po Niemczech, gdzie odsetek rezygnacji z pracy z tego powodu wynosi 22,4%. Średnia europejska jest niższa niż w Polsce i wynosi 16,6%. Nieco więcej, bo 21,9% Polaków, zrezygnowało z powodu przeciążenia oprogramowaniem i aplikacjami (średnia europejska to 15,8%), a 11% zerwało umowę z powodu problemów technicznych ze sprzętem. Robią to jednak rzadziej niż inni Europejczycy – średnia wyniosła 14,4%.

Jak zauważa Gernot Hofstetter, dyrektor zarządzający NFON GmbH w Austrii i Europie Środkowo-Wschodniej, kluczem do zminimalizowania technostresu jest integracja komunikacji w jednym miejscu dzięki odpowiednim narzędziom. O potrzebie takiego rozwiązania mówią też sami pracownicy. 15,9% Polaków chciałoby częściej korzystać z aplikacji pomocniczych, m.in. usprawniających komunikację, obieg dokumentów czy tłumaczenia, ale również związanych ze zdrowiem psychicznym czy fizycznym. – Jedni wolą zmienić stanowisko pracy, inni stawiają na zmianę swojego podejścia do pracy. W zwalczaniu technostresu paradoksalnie ogromną rolę odgrywają przede wszystkim technologie, które mogą znacząco ułatwić pracę i poprawić jakość życia, zarówno zawodowego, jak i prywatnego. Umiejętne wykorzystywanie technologii do organizacji pracy, komunikacji w zespole przyspiesza wiele procesów i poprawia efektywność – podkreśla Gernot Hofstetter.

Jak dodaje ekspert, odpowiedzialność za wdrażanie nowinek technologicznych leży po obu stronach: zarówno pracodawcy, jak i pracownika. – Tak, to pracodawca musi znaleźć budżet na nowe rozwiązania. Ale nie przyjmą się, jeśli pracownicy nie będą mieli otwarci na nowe narzędzia i nie zaczną ich używać. Tylko łącząc te dwa podejścia, firmy będą w stanie poradzić sobie z gwałtownymi zmianami, które nie oszczędzają dziś nikogo – tłumaczy.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka