• +48 533 367 799

Lepsza atmosfera w pracy to mniej przypadków depresji

Rozkojarzony pracownik może powodować straty finansowe nawet kilka razy większe, niż gdyby w ogóle nie było go w pracy.

Lepsza atmosfera w pracy to mniej przypadków depresji

Wspierający klimat i atmosfera w pracy mogą być powiązane z ograniczeniem ryzyka chorób i zaburzeń psychicznych pracowników. Docenienie wysiłków, zaufanie, szacunek i równe traktowanie ograniczają u nich wystąpienie depresji o jedną trzecią. Osoby, które dobrze się czują, są skuteczniejsze w działaniu i rzadziej biorą zwolnienia, a w konsekwencji generują niższe koszty. Tak wynika z badania przeprowadzonego pod kierunkiem badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego "Klimat organizacyjny a zdrowie psychiczne oraz dobrostan w życiu i w pracy".

Badanie pokazuje, że znaczący wpływ na zdrowie psychiczne ma zaufanie okazywane pracownikowi oraz szacunek i docenienie wysiłków wkładanych w pracę. Nie chodzi tu wyłącznie o finansowe nagrody czy pozapłacowe przywileje, jak nowy samochód, komputer czy telefon. Na pracowników silnie wpływają również pochwały po dobrze wykonanym zadaniu, choć wielu pracodawcom wydaje się to oczywiste. – Właściwy klimat w pracy, czyli wsparcie, równe traktowanie, zaufanie czy szacunek będą sprzyjały wyższej efektywności pracy oraz przekładały się na to, co dla biznesu jest najważniejsze. Firmy chcą generować zyski, a zatem zależy im, żeby zatrudnieni skutecznie pracowali. Jeśli atmosfera w firmie jest dobra, wspierająca, mamy dużo większe szanse, że ludzie będą pracowali efektywniej – tłumaczy prof. Dorota Węziak-Białowolska z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Wydziału Filozoficznego UJ, kierowniczka projektu naukowego.

Zatrudnieni, u których pojawiają się objawy pogorszenia zdrowia psychicznego, są bardziej roztargnieni. Nie jest możliwe, żeby pracownik był skupiony przez osiem godzin z taką samą, wysoką intensywnością, jednak jeśli w ciągu dnia ma wiele przestojów, obniża to jakość i produktywność jego działań. Jak wynika z badania prof. Piotra Białowolskiego z Akademii Leona Koźmińskiego, jeśli pracownicy są rozkojarzeni, kosztuje to przedsiębiorstwo nawet 4-5 razy więcej niż ich absencja. Prof. Węziak-Białowolska uzupełnia, że na pracowników wpływa wiele bodźców, które z perspektywy menadżera mogą wyglądać na drobne. – Docenianie i wspieranie w pracy, unikanie dawania im zadań, które nie mają sensu – członkowie zespołów bardzo szybko to wyłapują. Ponadto traktowanie ludzi z szacunkiem i w równy sposób. Z perspektywy pracodawcy takie działania w średniej i dłuższej perspektywie powinny przełożyć się na zyski finansowe – zapewnia badaczka z Krakowa.

Autorzy badania "Psychological caring climate at work, mental health, well-being, and work-related outcomes: Evidence from a longitudinal study and health insurance data" wykorzystali dwie fale danych ankietowych wraz z informacjami pochodzącymi zarówno z akt osobowych pracowników, jak i dokumentacji medycznej rejestrowanej w systemie ubezpieczenia zdrowotnego. Nie chcieli jednak opierać się wyłącznie na przekrojowych danych z ankiet, bo ograniczają one możliwość określenia, czy to klimat w pracy wpływa na stan zdrowia, czy raczej jest odwrotnie. Ponadto rozpoznania chorób wynikające z odpowiedzi na badanie ankietowe potrafią różnić się od tych z dokumentacji medycznej. Aby wyeliminować te ograniczenia, twórcy projektu sięgnęli również po kilkuletnie dane medyczne udostępnione przez firmę ubezpieczeniową ze Stanów Zjednoczonych. W ten sposób zmierzyli wprost, że to klimat organizacyjny w pracy ma szansę ograniczać ryzyko chorób psychicznych. Jeżeli klimat organizacyjny jest bardzo dobry, wtedy ryzyko zachorowania na depresję spada nawet o 32%.

Relacje w miejscu pracy modelują też takie odczucia, jak szczęście, optymizm czy przekonanie o sensie życia. – Jeśli jesteśmy optymistami, dłużej żyjemy, rzadziej zapadamy na choroby, a jeśli już, mamy większe szanse wyzdrowieć. Potwierdzają to badania na setkach tysięcy osób obserwowanych przez wiele lat w różnych krajach. Stąd jeżeli dobra atmosfera może przełożyć się na poczucie szczęścia, optymizm, sens życia i lepsze kontakty z innymi, ma również pośredni wpływ na zdrowie – podkreślają specjaliści z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Harvarda.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka