• +48 533 367 799

Komputery, meble, okulary. Duże zmiany w przepisach BHP

Nowe przepisy są odpowiedzią na potrzeby pracowników, którzy codziennie korzystają z komputerów i innych urządzeń elektronicznych.

Komputery, meble, okulary. Duże zmiany w przepisach BHP

17 listopada weszły w życie nowe przepisy dotyczące pracy przy komputerze. Zastąpiły one regulacje sprzed ponad 20 lat, które nie przystają do aktualnych realiów. Pracodawcy mają pół roku na dostosowanie stanowisk pracy – termin mija 17 maja.

Zgodnie z nowymi przepisami jeśli pracownik korzysta z przenośnego systemu komputerowego i używa go co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, pracodawca musi wyposażyć jego stanowisko pracy w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę oraz dodatkową klawiaturę i mysz. Jeśli chodzi o monitory ekranowe, to muszą one spełniać następujące kryteria: znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne, obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności, jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy, a regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu.

Nowe wymogi muszą też spełniać meble. Konstrukcja stołu powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury. Powinna też zapewniać: wystarczającą powierzchnię, gwarantującą łatwe posługiwanie się elementami wyposażenia stanowiska pracy i wykonywanie czynności związanych z pracą, ustawienie klawiatury z zachowaniem takiej odległości od przedniej krawędzi stołu, która umożliwia podparcie dla rąk i przedramion z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem oraz wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji. Z kolei krzesło powinno posiadać: dostateczną stabilność przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi, regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów, wyprofilowanie siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud, możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360 stopni oraz regulowane podłokietniki. Na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek.

Według nowych przepisów należy także ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych lub półprzezroczystych ścian albo jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od monitora ekranowego.

Pracodawca ma również obowiązek zapewnienia pracownikom okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, jeżeli wyniki badań okulistycznych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka