• +48 533 367 799

Zaangażowani pracownicy kluczem do sukcesu firm

Wiele firm, również z sektora MŚP, inwestuje w cyfryzację, zapominając o jeszcze ważniejszej inwestycji – w swoich pracowników.

Zaangażowani pracownicy kluczem do sukcesu firm

Przedsiębiorcy z sektora MŚP podejmują działania mające na celu zwiększenie zaangażowania swoich pracowników, jednak często są to inicjatywy intuicyjne, nieoparte na solidnych podstawach teoretycznych. Takie podejście niesie za sobą ryzyko negatywnych konsekwencji, również finansowych. Szacuje się, że jeden niezaangażowany pracownik może kosztować firmę nawet 35 tys. zł rocznie.

Jak podkreślają eksperci, nad zaangażowaniem warto pracować aktywnie, tak, by jak najlepiej wykorzystać potencjał swoich pracowników. Magda Pietkiewicz, ekspert rynku pracy oraz twórczyni platformy Enpulse, wskazuje, że dla przedsiębiorcy praca z zaangażowaniem powinna być tak naturalna i tak oczywista, jak prowadzenie dokumentacji pracowniczej. – Trzeba przede wszystkim pamiętać, że zaangażowanie zależy w dużym stopniu od tego, jak zarządzamy ludźmi – czy budujemy dobrą atmosferę, czy stwarzamy warunki do rozwoju i czy włączamy ich w procesy zarządcze w firmie. Musimy też pamiętać o absolutnych podstawach, czyli stawianiu na klarowną komunikację i docenianie pracowników, no i oczywiście o odpowiednim wynagrodzeniu. Jeżeli w firmie panuje chaos – stawiane są niejasne oczekiwania, brakuje komunikacji i zaufania, a pracownicy są niesprawiedliwie traktowani lub mają ograniczone możliwości rozwoju – nie ma szans, by ludziom "chciało się chcieć" – tłumaczy ekspertka.

Dr hab. Mikołaj Pindelski, profesor Szkoły Głównej Handlowej, wyjaśnia, że zaangażowany pracownik to taki, który identyfikuje się z misją i wartościami firmy, a także wiąże swoją przyszłość z organizacją. Chętnie wykonuje on swoje obowiązki służbowe i bierze udział w tym, co się dzieje w firmie. – Taki pracownik to dla organizacji skarb – potwierdzają to liczne badania. Według najnowszych szacunków ekspertów z Instytutu Gallupa firmy z większym udziałem zaangażowanych pracowników generują o 23% wyższe dochody. Co więcej, w takich miejscach absencja chorobowa jest mniejsza o 78%, a rotacja pracowników nawet o 50%. To naturalne. Jeżeli czujemy się docenieni, wiemy, że to, co robimy, ma sens, nasze samopoczucie polepsza się, a lojalność względem pracodawcy wzrasta. Właśnie takie wymierne korzyści potwierdzają, że warto pracować nad zaangażowaniem pracowników – przekonuje ekspert.

Firmy z sektora MŚP stanowią 99,8% wszystkich przedsiębiorstw w Polsce i generują 45,3% PKB. Stan polskiej gospodarki jest więc mocno związany ze kondycją małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego tak istotne jest, aby podejmowali działania wzmacniające ich pozycję na rynku. Agnieszka Musiał-Terlecka, prezes firmy HR Institute, wskazuje, że obecnie polskie MŚP mierzą się z wieloma wyzwaniami, jak np. wzrost płacy minimalnej i niedobór pracowników, które wpływają na ich wyniki finansowe. – Wiele firm szuka ratunku w kosztownej, acz oczywiście potrzebnej, cyfryzacji procesów, zapominając, że najpierw powinni zacząć od przyjrzenia się, jak bardzo zaangażowani w swoje obowiązki są ich pracownicy. Według doniesień medialnych bowiem jeden niezaangażowany pracownik kosztuje polską firmę nawet 35 tys. złotych rocznie. Nie zapominajmy też, że gros sektora MŚP stanowią przedsiębiorstwa z branży usługowo-handlowej, gdzie o sukcesie decyduje tak naprawdę obsługa klienta. Praca nad zaangażowaniem zespołu, dbałość o pracowników wpływa na to, w jaki sposób obsługują oni klientów. To z kolei sprawia, że klienci są zadowoleni i lojalni – wzrasta więc renoma i dochodowość przedsiębiorstwa – podkreśla ekspertka.

Zaangażowanie pracowników to bardzo złożony proces. Składa się na niego wiele czynników, takich jak poczucie sprawczości, uznanie, efektywna komunikacja oraz jakość relacji międzyludzkich. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych elementów wpływa na całość i wymaga indywidualnego podejścia. Magda Pietkiewicz przekonuje, że zaangażowanie jest kluczowym czynnikiem determinującym efektywność pracowników, a budowanie go wcale nie wymaga wielkich nakładów finansowych. – Stała praca nad zaangażowaniem może natomiast przypominać operację na otwartym sercu – każdy ruch musi być precyzyjny i wskazana jest rozwaga. Bez odpowiednio oddanych swojej pracy ludzi firma nie może liczyć na długotrwały sukces biznesowy. Z kolei zbyt zaangażowani pracownicy mogą się szybko wypalić. Zaangażowanie jest równie złożone jak nasz organizm i tak jak nasz organizm zmienia się z czasem. Może zmniejszyć się, gdy firma przechodzi kryzys lub zwiększyć wraz z przyjściem nowego pracownika, który wniesie powiew świeżości w struktury naszej organizacji. Dlatego właśnie, tak jak regularnie chodzimy do lekarza, tak będąc pracodawcą czy menagerem, powinniśmy regularnie badać zaangażowanie naszych pracowników – podsumowuje ekspertka.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka