Mimo trudnej sytuacji gospodarczej pracodawcy szukają sposobów na podtrzymanie pozytywnej atmosfery w zespołach. Święta Bożego Narodzenia są ku temu dobrą okazją. Badania pokazują, że wigilie firmowe pozostają najpopularniejszą formą doceniania pracowników i budowania zaangażowania.
53% przedsiębiorstw zamiesza zorganizować pracownicze wigilie, co stanowi wzrost o 5 p.p. w stosunku do 2023 r. – Wigilia firmowa jest postrzegana nie tylko jako okazja do wspólnego świętowania, ale również jako ważne narzędzie integracyjne, które sprzyja budowaniu zespołu i poprawia relacje między pracownikami. Co istotne, choć spotkania w szerszym gronie, dla pracowników z rodzinami, są nadal rzadkością – decyduje się na nie jedynie 4% firm – widać rosnące zainteresowanie większym otwarciem na wspólnotowy charakter świętowania. Takie wydarzenia pozwalają nawiązać bliższe relacje między współpracownikami, a także zbliżają firmy do społeczności, które tworzą ich pracownicy – wskazują autorzy badania "Plany Pracodawców" realizowanego przez Randstad i Gfk.
Popularnym benefitem są wciąż świąteczne premie, jednak odsetek firm decydujących się na ich wypłatę lekko spadł w porównaniu do poprzedniego roku – z 51% do 46%. Choć 79% przedsiębiorstw przyznaje premie wszystkim pracownikom, to wysokość świadczenia często zależy od stanowiska i działu – deklaruje tak 58% pytanych. – To zróżnicowanie może być wynikiem chęci docenienia najbardziej zaangażowanych osób, ale również ograniczonych możliwości finansowych przedsiębiorstw – analizują autorzy. Kolejne są świąteczne upominki (35%) i bony podarunkowe (31%), a ich wartość w 59% ankietowanych firm będzie uzależniona od stanowiska.
Coraz więcej firm decyduje się na organizację wspólnych akcji charytatywnych. W tym roku 27% przedsiębiorstw zaangażowało się w tego typu inicjatywy, co oznacza wzrost o 7 p.p. w porównaniu z 2023 r. – Tego rodzaju działania mają na celu nie tylko wsparcie osób potrzebujących, ale także zaangażowanie pracowników w aktywności, które budują poczucie wspólnoty i większą więź z firmą. Niektóre przedsiębiorstwa organizują zbiórki funduszy, inne oferują pracownikom możliwość uczestniczenia w akcjach dobroczynnych w czasie pracy. Wzrost liczby takich inicjatyw pokazuje, że firmy coraz częściej dostrzegają potrzebę wykraczania poza tradycyjne formy świętowania i angażowania się w działania społeczne – tłumaczą autorzy.
38% firm przyznaje, że wartość świątecznych benefitów na jednego pracownika przekracza 500 zł. Taki wynik może być efektem zarówno rosnącego znaczenia takich inicjatyw, jak i inflacji.
Jednak nie wszyscy pracownicy zostaną docenieni w taki sposób – 12% badanych przedsiębiorstw nie planuje żadnych inicjatyw z okazji Bożego Narodzenia. To o 2 p.p. więcej niż rok temu. – Może wynikać z trudniejszej sytuacji finansowej mniejszych przedsiębiorstw. Jednak mimo tych ograniczeń większość pracodawców stara się znaleźć sposób na podziękowanie swoim zespołom za ich pracę. Spotkania wigilijne, premie i upominki pozostają głównymi narzędziami budowania relacji i docenienia pracowników w okresie świątecznym – podsumowują autorzy badania.
fot. pixabay.com
oprac. /kp/