• +48 533 367 799

Co trzecia firma przeznacza na święta ponad 500 zł na pracownika

Ponad połowa przedsiębiorstw zamierza zorganizować pracownicze wigilie. Takie wydarzenia pozwalają nawiązać bliższe relacje między współpracownikami.

Co trzecia firma przeznacza na święta ponad 500 zł na pracownika

Mimo trudnej sytuacji gospodarczej pracodawcy szukają sposobów na podtrzymanie pozytywnej atmosfery w zespołach. Święta Bożego Narodzenia są ku temu dobrą okazją. Badania pokazują, że wigilie firmowe pozostają najpopularniejszą formą doceniania pracowników i budowania zaangażowania.

53% przedsiębiorstw zamiesza zorganizować pracownicze wigilie, co stanowi wzrost o 5 p.p. w stosunku do 2023 r. – Wigilia firmowa jest postrzegana nie tylko jako okazja do wspólnego świętowania, ale również jako ważne narzędzie integracyjne, które sprzyja budowaniu zespołu i poprawia relacje między pracownikami. Co istotne, choć spotkania w szerszym gronie, dla pracowników z rodzinami, są nadal rzadkością – decyduje się na nie jedynie 4% firm – widać rosnące zainteresowanie większym otwarciem na wspólnotowy charakter świętowania. Takie wydarzenia pozwalają nawiązać bliższe relacje między współpracownikami, a także zbliżają firmy do społeczności, które tworzą ich pracownicy – wskazują autorzy badania "Plany Pracodawców" realizowanego przez Randstad i Gfk.

Popularnym benefitem są wciąż świąteczne premie, jednak odsetek firm decydujących się na ich wypłatę lekko spadł w porównaniu do poprzedniego roku – z 51% do 46%. Choć 79% przedsiębiorstw przyznaje premie wszystkim pracownikom, to wysokość świadczenia często zależy od stanowiska i działu – deklaruje tak 58% pytanych. – To zróżnicowanie może być wynikiem chęci docenienia najbardziej zaangażowanych osób, ale również ograniczonych możliwości finansowych przedsiębiorstw – analizują autorzy. Kolejne są świąteczne upominki (35%) i bony podarunkowe (31%), a ich wartość w 59% ankietowanych firm będzie uzależniona od stanowiska.

Coraz więcej firm decyduje się na organizację wspólnych akcji charytatywnych. W tym roku 27% przedsiębiorstw zaangażowało się w tego typu inicjatywy, co oznacza wzrost o 7 p.p. w porównaniu z 2023 r. – Tego rodzaju działania mają na celu nie tylko wsparcie osób potrzebujących, ale także zaangażowanie pracowników w aktywności, które budują poczucie wspólnoty i większą więź z firmą. Niektóre przedsiębiorstwa organizują zbiórki funduszy, inne oferują pracownikom możliwość uczestniczenia w akcjach dobroczynnych w czasie pracy. Wzrost liczby takich inicjatyw pokazuje, że firmy coraz częściej dostrzegają potrzebę wykraczania poza tradycyjne formy świętowania i angażowania się w działania społeczne – tłumaczą autorzy.

38% firm przyznaje, że wartość świątecznych benefitów na jednego pracownika przekracza 500 zł. Taki wynik może być efektem zarówno rosnącego znaczenia takich inicjatyw, jak i inflacji.

Jednak nie wszyscy pracownicy zostaną docenieni w taki sposób – 12% badanych przedsiębiorstw nie planuje żadnych inicjatyw z okazji Bożego Narodzenia. To o 2 p.p. więcej niż rok temu. – Może wynikać z trudniejszej sytuacji finansowej mniejszych przedsiębiorstw. Jednak mimo tych ograniczeń większość pracodawców stara się znaleźć sposób na podziękowanie swoim zespołom za ich pracę. Spotkania wigilijne, premie i upominki pozostają głównymi narzędziami budowania relacji i docenienia pracowników w okresie świątecznym – podsumowują autorzy badania.

fot. pixabay.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka